ממשל טראמפ שוקל לסגור 10 שגרירויות ו־17 קונסוליות ברחבי העולם, ולהקטין או לאחד את צוותי העבודה במספר נציגויות נוספות, כך נחשף היום (רביעי) בדיווח של הניו יורק טיימס, בהתבסס על מזכר פנימי של מחלקת המדינה.
המסמך, שלא צוין בו מועד עריכתו, מציג תוכנית רחבת היקף לצמצום הנוכחות הדיפלומטית של ארצות הברית כמעט בכל יבשת. מדובר בהרחבה של יוזמה קודמת מתחילת השנה, שבמסגרתה תוכננה סגירתן של כ־12 נציגויות בחו"ל, לצד פיטורים של עובדים מקומיים שהועסקו בהן.

המהלך משתלב במדיניות שמוביל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לצמצום הוצאות הממשלה, ומתיישר עם יוזמה של בכירי מחלקת המדינה לקצץ כמעט מחצית מתקציב המשרד.
עם זאת, במקביל לתוכנית, עולים חששות כבדים שלפיהם ארה"ב עלולה לוותר על על אזורים דיפלומטיים אסטרטגיים ובכך לאפשר לסין למלא את החלל, גם באזורים שבהם וושינגטון שמרה על יתרון מובהק מול בייג’ין. גורמים המעורבים בנושא מזהירים כי מהלך כזה עלול לפגוע בביטחון הלאומי, וביכולות איסוף המודיעין.

שש מהשגרירויות שמומלץ לסגור ממוקמות באפריקה: הרפובליקה המרכז־אפריקאית, אריתריאה, גמביה, לסוטו, רפובליקת קונגו ודרום סודן. על פי המסמך, תפקודן יועבר לשגרירויות השכנות. בנוסף, נבחנת סגירת שגרירויות קטנות באירופה, כמו בלוקסמבורג ובמלטה, וכן נציגויות בגרנדה ובאיים המלדיביים שגם שם ניהול התחומים יעבור למדינות סמוכות.
המסמך כולל גם רשימה ארוכה של קונסוליות שהמליצו לסגור, בעיקר באירופה. בין השאר, מדובר בקונסוליות בערים פופולריות בקרב תיירים אמריקנים, כמו בורדו, ליון, מרסיי, רן ושטרסבורג בצרפת. דיסלדורף ולייפציג שבגרמניה ובמוסטאר ובבאניה לוקה שבבוסניה והרצגובינה.

עוד נבחנת סגירת קונסוליות בסלוניקי שביוון, פירנצה באיטליה, פונטה דלגאדה שבפורטוגל ואדינבורו שבסקוטלנד. מחוץ לאירופה, ההמלצה היא לסגור ארבע קונסוליות נוספות: בדואלה שבקמרון, מדן באינדונזיה, דרבן שבדרום אפריקה ובוסאן שבדרום קוריאה.
בנוסף, נשקל צמצום משמעותי ואולי אף ביטול של הנוכחות האמריקנית במוגדישו שבסומליה, וכן סגירת מרכז התמיכה הדיפלומטי בבגדאד. המלצה נוספת היא לקצץ בעלויות הנציגויות בבגדאד ובארביל שבעיראק. במדינות שבהן פועלות מספר קונסוליות, כמו יפן וקנדה, ההצעה היא לרכז את הפעילות במקום אחד בלבד.

במידה והתוכנית תיושם, ארצות הברית תעמוד בפני נחיתות דיפלומטית מול סין ואף באירופה, שם לארה"ב יש כיום יותר נציגויות מאשר לבייג’ין. המצב צפוי להחמיר באפריקה ובמזרח אסיה, שם סין כבר עוקפת את האמריקנים בנוכחות הדיפלומטית שלה.
