סטיב וויטקוף, שליח הנשיא דונלד טראמפ למשא ומתן עם איראן, עורר סערה כאשר אמר בראיון ל"פוקס ניוז" כי ארה"ב עשויה לאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67%, המיועדת לשימושים אזרחיים, כל עוד היא לא תפתח נשק גרעיני. התבטאות זו עוררה זעם בישראל ובקרב גורמים בוושינגטון, שראו בה חזרה למתווה ההסכם הגרעיני מ-2015 (JCPOA) שחתם אובמה – הסכם שטראמפ פרש ממנו ב-2018 תוך מתיחת ביקורת חריפה.

טראמפ: "אם נצטרך לעשות דבר קשוח – נעשה, כולל תקיפת הגרעין"
במהלך הריאיון עם שון האניטי, וויטקוף ציין כי הקו האדום של ארצות הברית הוא מניעת פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן, וכי העשרת אורניום עד 3.67% תואמת שימושים אזרחיים כגון הפעלת כורים. אך בישראל הזדעזעו: צנטריפוגות המסוגלות להעשיר אורניום לרמה זו יכולות, בהמשך, להגיע גם לרמת העשרה של 90% הדרושה לפצצה גרעינית – עניין של זמן הפעלה בלבד.

גורם אמריקני בכיר אמר לחדשות 14 כי הוא מאמין שילחץ על הבלמים. ואכן, זמן קצר לאחר מכן, מגיעה אותה לחיצה על הבלמים כאשר סטיב ויטקוף מפרסם ציוץ שבו הוא כותב "הסכם עם איראן יושלם רק אם הוא יהיה מבוסס על העקרונות של עסקת טראמפ כל הסדר סופי חייב לקבוע מסגרת לשלום, יציבות ושגשוג במזרח התיכון".
כלומר, איראן חייבת לעצור ולהשמיד את תוכנית ההעשרה שלה ואת פיתוח ראש הנפץ הגרעיני. הציוץ הזה של ויטקוף מגיע לא רק לאחר לחצים מוושינגטון, אלא
גם בירושלים הפעילו את מנופי ההשפעה שלהם בבירה האמריקנית. כאמור, בישראל לא מרוצים מההתנהלות של השיחות בין ארה״ב לבין איראן עד עכשיו.

מלבד זאת, האמירה של ויטקוף סתרה לחלוטין את הבקשה שהעביר ראש הממשלה נתניהו לנשיא טראמפ בביקורו בבית הלבן, לפיו כל הסכם יושתת על פירוק תשתיות הגרעין של איראן ולא על פיקוח עליהן – בהתאם למודל שארה״ב כפתה עליו בתחילת שנות האלפיים. נכון לעכשיו, ויטקוף עשה סיבוב פרסה שבכל זאת מעורר תקווה שהאמריקנים עם הידיים על ההגה בכיוון הנכון לקראת הסכם שאם יחתם יהיה משמעותי יותר והדוק יותר מההסכם שעליו חתם הנשיא אובמה.
