המשפט נגד תאגיד מטא נפתח אתמול (שני) בבית המשפט הפדרלי בארה"ב, עם הופעתו של מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, שעלול להידרש למכור את אינסטגרם ו-WhatsApp – שניים מהנכסים המרכזיים של ענקית המדיה החברתית. נציבות הסחר הפדרלית (FTC) מאשימה את Meta ביצירת מונופול בלתי חוקי בשוק הרשתות החברתיות באמצעות רכישת יריבות פוטנציאליות.
במהלך עדותו, צוקרברג התבקש להתייחס לרכישת אינסטגרם ב-2012, והודה כי החברה לא הצליחה אז לפתח מתחרה ראויה לאפליקציה, אך טען כי Meta השקיעה בה רבות לאחר הרכישה. הוא דחה את הטענה כי פייסבוק פעלה לחיסול התחרות, והבהיר כי "הצוותים שלנו נדרשו תמיד להשתפר, לא לחפש קיצורי דרך".

נציגי ה-FTC הדגישו את דבריו של צוקרברג משנת 2008, אז כתב: "עדיף לקנות מאשר להתחרות", וטענו כי החברה עקבה שיטתית אחר מתחרות אפשריות ורכשה אותן כדי לחסום את התפתחותן. רכישת אינסטגרם בסכום של 750 מיליון דולר הייתה הראשונה שבמסגרתה פעלה האפליקציה באופן עצמאי. לאחר מכן, רכשה Meta את וואטסאפ תמורת 22 מיליארד דולר – שתי עסקאות שסייעו לה להוביל את המעבר למובייל ולהישאר רלוונטית לקהלים צעירים מול מתחרות כמו Snapchat ו-TikTok.
Meta טוענת מנגד כי ההאשמות של ה-FTC אינן רלוונטיות למצב השוק הנוכחי, שבו יש לה תחרות רבה מצד פלטפורמות רבות, ביניהן TikTok, YouTube, X ושירות ההודעות של אפל. לדברי החברה, הצרכנים יצאו נשכרים מהשיפורים שהביאה לרשתות החברתיות שרכשה.

בהצהרה שהגישה לבית המשפט, טענה Meta כי מדובר בניסיון לפרק חברה אמריקאית מצליחה, דווקא בעידן שבו תחרות עם סין בתחומים כמו בינה מלאכותית דורשת חדשנות אמריקאית חזקה. לדבריה, "הרגולטורים צריכים לתמוך בחדשנות, לא לחבל בה".
מלבד Meta, גם חברות טכנולוגיה אחרות כמו גוגל ואמזון עומדות בימים אלו בפני הליכים משפטיים בנושא הגבלים עסקיים. השלב הבא במשפט של גוגל צפוי להיפתח ב-21 באפריל.
