עליזה מגן (הלוי) ז״ל, שכיהנה בעבר כמשנה לראש המוסד, הלכה היום (שני) לעולמה. מגן, ילידת ירושלים, גויסה למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים בשנות העשרים לחייה, והייתה לאחת מהדמויות המרכזיות שעיצבו את דרכו של הארגון לאורך השנים.
במהלך שנותיה בארגון, מגן הייתה מעורבת במאות פעילויות מודיעיניות ומבצעים משמעותיים, ושירתה במגוון תפקידי פיקוד בארץ ובחו״ל. בתפקידה האחרון שימשה משנה לראש המוסד לשלושה ראשי מוסד שונים.
מהמוסד נמסר כי "עליזה – מפקדת מוערכת, פורצת דרך ומסורה שהקדישה את חייה לביטחון ישראל ואזרחיה. מגן הייתה מעמודי התווך של המוסד, והשאירה חותמה על דורות של עובדי ועובדות המוסד אשר חונכו על פי מורשתה וערכיה. יהיה זכרה ברוך".

בריאיון לכאן 11 סיפרה מגן כשכשהייתה רק בת 23, מצוידת בגרמנית רהוטה ועין חדה לפרטים, מצאה את עצמה בלב אחד המבצעים החשובים בתולדות מדינת ישראל – חטיפת אדולף אייכמן.
תפקידה היה לכתוב דוחות יומיים על הפושע הנאצי בזמן שהוחזק בארץ, אך לא הסתפקה בתיעוד יבש: היא הוסיפה הערות אישיות שחדרו לעומק אישיותו של אייכמן. ההתרשמויות החריגות שלה הגיעו עד לשולחנו של ראש המוסד איסר הראל, שביקש לזמן אותה אליו.
"הוא קלט שאני קולטת שם את הדברים – לא רק מה שעל פני השטח, אלא גם מה שמתחת לפני השטח" סיפרה. כך הפכה ה"ילדה בת ה־23" מאחורי הדוחות – לאישה שאיש לא העז עוד להתעלם ממנה.
