accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

ארה"ב וסעודיה מתקדמות לחתימה על הסכם גרעין אזרחי

אפרת ברינר

אפרת ברינר

טו ניסן ה'תשפה (13.04.25)

3

4

like

1

dislike

שר האנרגיה האמריקני הודיע כי ארה"ב וסעודיה מתקדמות לקראת חתימה על הסכם גרעין אזרחי - ללא אזכור לנורמליזציה עם ישראל • יורש העצר הסעודי הצהיר בעבר כי אם איראן תפתח נשק גרעיני - סעודיה תפעל באופן דומה • עמדה זו מעלה חשש בקרב לא מעט אמריקנים בנוגע להסכם הגרעין


שר האנרגיה האמריקני כריס רייט הודיע היום (ראשון) כי ארצות הברית וסעודיה מתקדמות לקראת חתימה על הסכם ראשוני לשיתוף פעולה בתחום הגרעין האזרחי, זאת ללא אזכור לנורמליזציה עם ישראל.

במהלך ביקורו הראשון בסעודיה כשר אנרגיה, אמר רייט כי פרטים נוספים על מזכר ההבנה לשיתוף פעולה אנרגטי בין ריאד לוושינגטון יפורסמו בהמשך השנה. "עבור שותפות ארה"ב ומעורבות בגרעין כאן, בהחלט יהיה הסכם 123", הדגיש רייט, והוסיף כי ניתן לבנות הסכם שישיג את מטרות שתי המדינות.

maximize-image
images-count2+
מפגש פסגה בין שרי החוץ של רוסיה וארה"ב בסעודיה | צילום: רויטרס

הסכם 123, הקרוי על שם סעיף בחוק האנרגיה האטומית האמריקני משנת 1954, נדרש כדי לאפשר לממשלת ארה"ב ולחברות אמריקניות לעבוד עם גורמים בסעודיה לפיתוח תעשייה גרעינית אזרחית.

תנאי הסכם זה כוללים תשעה קריטריונים למניעת הפצת נשק גרעיני, כגון איסור על העשרת אורניום או עיבוד מחדש של דלק גרעיני מושקע – שני תהליכים שעלולים לשמש לייצור נשק גרעיני או להעברת חומרים רגישים.

maximize-image
images-count2+
מוחמד בן סלמאן סעודיה | צילום: Reuters

עם זאת, הרשויות הסעודיות לא הסכימו בעבר לדרישות אלה, מה שהקשה על הדיונים, שכן סעודיה התנגדה להסכם שישלול את האפשרות להעשיר אורניום או לעבד דלק גרעיני.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הצהיר בעבר כי אם איראן תפתח נשק גרעיני, סעודיה תפעל באופן דומה, עמדה שמעוררת חששות בקרב תומכי בקרת נשק וכמה מחוקקים אמריקנים לגבי הסכם גרעין אזרחי אפשרי עם סעודיה.

maximize-image
images-count2+
ריאד, בירת סעודיה | צילום: Shutterstock

רייט לא התייחס להסדר רחב יותר עם סעודיה, שבמסגרתו ממשל ארה"ב הקודם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שאף לקדם הסכם גרעין אזרחי וערבויות ביטחוניות, בתקווה שהדבר יוביל לנורמליזציה של היחסים בין ערב הסעודית לישראל.

הממלכה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, שואפת לייצר אנרגיה מתחדשת משמעותית ולהפחית פליטות, כחלק מתוכנית הרפורמות של יורש העצר, "Vision 2030". לפחות חלק מייצור האנרגיה הזה צפוי להגיע ממקורות גרעיניים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News