accessibility-icon
share-icon
צילום: קאנבה
צילום: קאנבה

תכינו את הארנק: הטלפון הפופולרי הולך להתייקר באופן משמעותי

אבלין ליידרמן

אבלין ליידרמן

יב ניסן ה'תשפה (10.04.25)

7

8

like

78

dislike

בעקבות המכסים שהטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על מדינות רבות, צפויה התייקרות משמעותית בתחום הטכנולוגיה • טארמפ הבטיח שהמפעלים האמריקניים "ישובו לשגשג" ושהעבודות "יחזרו הביתה", אך המציאות בשטח מספרת סיפור אחר • חברת הענק בוחנת חלופות כמו העברת הייצור להודו או לברזיל


מכשיר האייפון המוכר עומד להתייקר בצורה דרמטית עד כדי כך שהוא עלול להפוך למוצר השמור לעשירים בלבד. ההערכות בשוק מדברות על עלייה במחיר המכשיר עד ל־3,500 דולר ליחידה, כלומר כמעט 13,000 שקלים, כך דווח בימים האחרונים באתרים כלכליים בארה"ב.

חברת "אפל" נערכת לאפשרות שתיאלץ להעביר את פסי הייצור שלה לארצות הברית זאת בעקבות מהלך כלכלי דרמטי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהטיל מכסים גורפים על יבוא מוצרים מכל העולם, ובעיקר על אלקטרוניקה מסין. הנשיא הבטיח שהמפעלים האמריקניים "ישובו לשגשג" ושהעבודות "יחזרו הביתה", אך המציאות בשטח מספרת סיפור אחר.

maximize-image
images-count2+
אייפון | צילום: קאנבה

לדברי דן אייבס, ראש תחום מחקר הטכנולוגיה בחברת ההשקעות "וודבאש", המעבר לייצור אמריקני ידרוש מ"אפל" השקעה של כ־30 מיליארד דולר וזאת רק כדי להזיז 10% מהייצור, תהליך שצפוי להימשך לפחות שלוש שנים. "אם תבנה את שרשרת הייצור הזו בניו ג'רזי ובווירג'יניה המערבית – תקבל אייפון שעולה 3,500 דולר", אמר אייבס לאתר האמריקאי ה"בלייד".

מאז השבעתו של טראמפ בינואר, מניית "אפל" צנחה בכ־25%, והאנליסטים מדברים על סערה חמורה במיוחד בתחום הטכנולוגיה. "אפל נמצאת בלב הסופה", הוסיף אייבס. מדובר בטלטלה עבור ענקית הטכנולוגיה, שנפגעה מהמכסים, מהחשש של המשקיעים ומההסתמכות הכבדה על סין.

maximize-image
images-count2+
חברת אפל | צילום: קאנבה

במידה ו"אפל" תבחר להשאיר את הייצור באסיה, מחירי האייפונים צפויים לעלות ב־30% עד 43%. הסיבה לכך היא שהמכסים החדשים, ייקרו את עלות המוצר  ובמקום שהחברה תספוג את העלות, היא ככל הנראה תעביר את ההוצאה לצרכנים, מה שיגרום לעליית מחיר המכשיר וללקוחות לשלם את ההפרש.

כיום, כ־90% מהאייפונים מיוצרים בסין, הששבבים מיוצרים בטייוואן והמסכים מגיעים מקוריאה הדרומית. העברת הייצור לארה"ב תפרק את המערכת היעילה שנבנתה במשך עשרות שנים. רק לאחרונה הודיעה "אפל" כי תשקיע 500 מיליארד דולר בארה"ב בארבע השנים הקרובות, זאת בניסיון להימנע מהמכסים ולצמצם את התלות בסין.

maximize-image
images-count2+
אייפון | צילום: קאנבה

במקביל, החברה בוחנת חלופות כמו העברת הייצור להודו, שם מוטלים מכסים של 26%, או לברזיל, שם המכשירים נתונים למכסים של 10%. עם זאת, לפי ההערכות, לשתי המדינות אין עדיין את היכולת להחליף את פסי הייצור של סין.

עקבו אחרינו גם ב-Google News