ענף המשטר והמשמעת בצה"ל פרסם היום (רביעי) את הנחיות ההופעה והלבוש החדשות לכלל החיילים. הבשורות העיקריות: אפשרות להסתובב על מדי ב' גם מחוץ לבסיס, פטור זקן גורף לגברים ולק בכל הצבעים לנשות הקבע.
פטור זקן גורף
כלל החיילים הגברים יהיו רשאים לגדל זקן בהתאם לרצונם האישי, זאת בתנאי שיהלום את ההופעה הצבאית ויעמוד בקריטריונים אשר נקבעו: זקן מלא מהפאות שיורד עד הסנטר (כולל שפם) או זקן "צרפתי", המתחיל מאמצע הפנים ויורד עד הסנטר (כולל שפם), ללא דירוג וללא קיצוץ לזיפים.
על החיילים למלא הצהרה לעדכון מפקדיהם ולהגיש אותה ביום הגיוס, בשבוע הראשון לטירונות או בכל מהלך השירות הסדיר לאחר קליטתם ביחידה. בכך יהיה תקף הפטור לכל אורך שירותם. במידה וחייל פגע בנראות הזקן – היתרו יישלל ויבוטל, כאשר לחייל תהיה זכות ערעור על ביטול הפטור למפקד בדרגת אל"ם, ובמידת הצורך גם לענף המשטר והמשמעת.
מדי ב' מחוץ לבסיס
משרתי המערך הלוחם ינועו במדי לחימה (מדים טקטיים), גם ביציאתם מהיחידה ובשובם מהבית. ההנחיות החדשות אוסרות לנוע עם מדי לחימה שלא נופקו ע"י צה"ל, כאשר מדי הא' ישמשו לטקסים ואירועים ייעודיים אחרים. בנוסף, בחורף יוכלו הלוחמים לנוע עם מעיל פליז או סופטשל גם על המדים הטקטיים.
חיילים שאינם חלק מהמערך הלוחם ינועו על מדי ב׳ מחוץ לבסיס בתקופת המלחמה, באישור מפקד יחידתם. בחורף, יוכלו החיילים להשתמש במעיל א' מסוג סופטשל גם כמעיל ב'. בנוסף, חבישת כומתה לאחר עזיבת היחידה המזכה, תקוצר לפרק זמן של 12 חודשים מתחילת השירות ביחידה.
אנשי הקבע
משרתי הקבע יוכלו לנוע במדי ב' באופן יום-יומי, גם מחוץ למחנה. בעונת החורף, חיילי הקבע ינועו עם מעילי 'סופטשל' ייעודיים למדי ב', כשפאץ' דגל ישראל (בצבע כחול-לבן) בזרוע שמאל, ופאץ' היחידה (שאושר ע"י ועדת הסמלים המטכ"לית) בזרוע ימין. כמו כן, גם גברים שאינם נשואים יוכלו לענוד טבעת אחת, בדומה לאנשי קבע נשואים.
נשות הקבע יוכלו לענוד שני עגילים צמודים סמוכים זה לזה בכל אוזן. בנוסף, צבעי הלק המותרים יורחבו, ומעתה יוכלו נשות הקבע למרוח לק בכל הצבעים למעט צבעים מנצנצים, תוך הקפדה על אחידות בכל האצבעות וללא דוגמאות מיוחדות.
דיגום חיילי המילואים
משרתי מערך המילואים ינועו על מדי ב׳ ונעליים צבאיות ויידרשו להופעה צה״לית תקנית במדים, בצבע הגופיות מתחת למדים, בגרביים וכמו כן, גם באיסוף השיער ע"י נשים וגברים כאחד. קצינים ונגדים במילואים יוכלו לנוע במדי ב' ייצוגיים (עם פאצ'ים).
"יצאנו לעבודת המטה הזו משתי סיבות מרכזיות", מסביר סא"ל יצחק חי, רע"ן משטר ומשמעת, "חיזוק האחידות של נראות משרתי צה"ל, ובד בבד התאמת חוקי הדיגום לרוח התקופה הנוכחית. הכול כשמטרת העל שעומדת לנגד עינינו היא – העצמת המשמעת הצה"לית".
