ממשל טראמפ שוקל לבצע תקיפות של כלי טיס בלתי מאוישים נגד קרטלי סמים בשטח מקסיקו, כך לפי גורמים בכירים בצבא ארה"ב ובפנטגון שמתפרסמים הערב (שלישי) בכלי תקשורת בארה"ב. לפי הדיווח, ממשל טראמפ מגביר את מאמצי המעקב מעל שטח מקסיקו במטרה לאסוף מודיעין לקראת פעולה אפשרית נגד קרטלים העוסקים בהברחת פנטניל לתוך ארצות הברית.
על פי הדיווח, הדיונים מתקיימים בין הבית הלבן, משרד ההגנה וה-CIA, וכוללים גם אפשרות לתקיפות מדויקות על פעילים, מחסנים ונכסים לוגיסטיים של קרטלים – ובמידת האפשר, בתיאום עם ממשלת מקסיקו. עם זאת, מקורות מציינים כי פעולה חד-צדדית מצד ארצות הברית לא נשללה לחלוטין.

במקביל, מועמדו של טראמפ לשגריר במקסיקו, רונלד ג'ונסון, סירב לשלול אפשרות של פעולה צבאית חד-צדדית בשטח מקסיקו. גם שר ההגנה פיט הגסת' הזהיר גורמים מקסיקניים מפני תרחיש כזה, תוך הדגשה כי "כל האופציות על השולחן".
ההיערכות כוללת תגבור טיסות מעקב של צבא ארה"ב וה-CIA באישור ממשלת מקסיקו. לדברי נשיאת מקסיקו, קלאודיה שיינבאום, המדינה משתפת פעולה באופן מלא. גורמים אמריקאים אומרים כי שיינבאום נוקטת קו תקיף יותר במאבק בקרטלים בהשוואה לקודמה בתפקיד.
בשבועות האחרונים הגביר הממשל את הלחץ גם בדרכים אחרות: מקסיקו שלחה 10,000 חיילים לגבול הצפוני כדי לאתר הברחות פנטניל, והסגירה לארה"ב עשרות חשודים – כולל רפאל "רפא" קארו קינטרו, שהורשע בעבר ברצח סוכן DEA.

ממשל טראמפ הכריז על שישה קרטלים כארגוני טרור זרים, מה שהרחיב משמעותית את סמכויות הצבא והמודיעין לפעול נגדם – כולל פעילות חשאית, ריגול ותקיפות ישירות.
נכון לעכשיו, הדיונים בממשל נמשכים, וטרם התקבלה החלטה סופית לגבי מהלך צבאי כלשהו. גורמים המעורבים בתהליך הדגישו כי כל פעולה – אם תבוצע – צפויה לכלול לחץ נוסף על מקסיקו להגביר את שיתוף הפעולה.
