הנשיאה אורסולה פון דר ליין אמרה היום (שני) כי האיחוד האירופי הציע לארצות הברית עסקת "אפס לאפס" שתסיר את כלל המכסים על מוצרים תעשייתיים – בניסיון למנוע הסלמה נוספת במלחמת הסחר מול ממשל טראמפ. לדבריה, "אירופה תמיד מוכנה לעסקה טובה", אך הבהירה כי אם לא יושג הסכם, בריסל תגיב בצעדי נגד.
ההצעה מגיעה ימים ספורים לפני כניסתו לתוקף של מכס אמריקאי בגובה 20% על סחורות אירופיות, שצפוי להיכנס לתוקף ב-9 באפריל. בנוסף, מכסים נפרדים של 25% יוטלו על פלדה, אלומיניום ומכוניות. על פי ההערכות, מדובר בפגיעה פוטנציאלית ביותר מ-380 מיליארד אירו במוצרים מתוצרת אירופה. מנגד, תחומים כמו תרופות, נחושת, אנרגיה ומוליכים למחצה קיבלו פטור.

"אנחנו מעדיפים פתרון במשא ומתן, אך מוכנים גם להשיב", אמרה פון דר ליין, והזהירה כי הנציבות תשתמש "בכל הכלים" שעומדים לרשותה, כולל מנגנון נגד כפייה שהוקם ב-2023. היא תיארה את מדיניות המכסים של טראמפ כ"נקודת מפנה", והזהירה מפני "עלות אדירה לצרכנים ולעסקים האמריקאיים", לצד פגיעה רחבה בכלכלה העולמית.
בריסל דחתה את הטענה האמריקאית כי מדובר ב"תעריפים הדדיים", ותיארה את ההיגיון מאחורי הצעדים כ"בלתי אמין ובלתי מוצדק". גורמים בנציבות ציינו כי ההצעה להסיר מכסים בתחום הרכב הועלתה פעמים רבות בעבר, אך נתקלה בהתעלמות מצד וושינגטון. כעת, ההצעה הורחבה לכלל הסחורות התעשייתיות.

הנציבות גם הזהירה מפני השלכות גלובליות של מדיניות טראמפ, ובמיוחד על מדינות אסיה שנפגעו בשיעורים גבוהים יותר מהאיחוד: וייטנאם (46%), לאוס (48%), קמבודיה (49%), תאילנד (36%) ואחרות. סין סופגת את הפגיעה הכבדה ביותר – עם שיעור מצטבר של 54% מכסים על סחורותיה, לאחר שהגיבה אף היא בהטלת תעריפים משלה.
בהתמודדות עם ההשלכות האפשריות, פון דר ליין הודיעה על הקמת "כוח משימה למעקב אחר יבוא" שיבחן את מגמות הסחר ואת הסיכונים להסחות סחורה לאירופה. "אנחנו נגן על עצמנו גם מהשפעות עקיפות. אם נזהה גל פתאומי של מוצרים – נפעל", הבהירה.
