פתרון יצירתי למשבר הסחר? נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הציעה היום (שני) לארצות הברית הסכם במסגרתו יוסרו כלל המכסים על המוצרים התעשייתיים מצד שתי הישויות, זאת בתור מהלך פתיחה למשא ומתן על הסכם סחר חדש.
"אנו מוכנים לנהל משא ומתן עם ארה"ב," אמרה פון דר ליין, "הצענו הסכם ללא מכסים על מוצרים תעשייתיים, כפי שעשינו בהצלחה עם שותפות סחר אחרות. אירופה תמיד מוכנה לעסקה טובה, וההצעה נשארת על השולחן". עם זאת, היא הזהירה כי האיחוד מוכן להגיב ב"אמצעי נגד" אם השיחות ייכשלו, תוך שימוש "בכל הכלים" העומדים לרשותו.
Europe is ready to negotiate with the US.
We have offered zero-for-zero tariffs for industrial goods.
Because we're always ready for a good deal.
But we’re also prepared to respond with countermeasures.
And protect ourselves against indirect effects through trade diversion. pic.twitter.com/hpZ77TXH4B
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) April 7, 2025

יקבל את ההצעה? הצהרת המכסים של טראמפ | צילום: רויטרסוון דר ליין ציינה כי הצעות דומות, כגון ביטול מכסים על רכבים, הועלו בעבר "באופן חוזר ונשנה" ללא "מענה הולם" מוושינגטון לטענתה. לאחרונה, בעקבות התגברות השיחות, הרחיבה הנציבות את ההצעה לכלל המוצרים התעשייתיים. דובר הנציבות אישר את המהלך ל-euronews אך לא מסר פרטים נוספים.
כזכור, טראמפ הכריז על הטלת מכסים גורפים של 20% על יבוא מהאיחוד האירופי, לצד מכסים נוספים של 25% על פלדה, אלומיניום ורכבים. כזכור, על האיחוד האירופי אמר טראמפ בעת ההכרזה על הטלת המכסים: "הם עושקים אותנו". בסך הכל, מוצרים בשווי של למעלה מ-380 מיליארד אירו יושפעו מהמכסים, למעט תרופות, נחושת, עצים, מוליכים למחצה ואנרגיה, שזכו לפטור.
