המכסים עליהם הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפני כשבוע הכניסו את השווקים העולמיים לטלטלה. פרופסור ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, מדגיש הבוקר (שני) בריאיון ל"ישראל הבוקר" כי כל מלחמת הסחר העולמית נוגעת למדינת ישראל "בשוליים", הבעיה המרכזית של מדינת ישראל היא יוקר המחייה ומבחינת טראמפ, הוא מנצל את כוחו "כדי לדרוש, ובצדק, תנאי סחר הוגנים ושווים".
"הנושא של מלחמת הסחר נוגע בנו בשוליים. אמנם אני אשמח אם רה"מ נתניהו יצליח להפחית את שיעור המכס שהטילו עלינו מ-17% ל-10% (המינימום שטראמפ קבע לעולם), אבל ההשפעה על המשק הישראלית היא שולית", אמר הפרופסור, "הבעיה המרכזית שלנו היא יוקר המחיה. אם בזה הוא יתעסק, הוא יראה שכלכלת ישראל חשובה לו. מה שפוגע במשק הישראלי זה קודם כל יוקר המחיה, המונופולים, היבואנים הבלעדיים, הבנקים, האויבים של הכלכלה הישראלית הם מבפנים, לא מבחוץ".

זליכה נשאל האם העולם עומד להיכנס למיתון כלכלי ולמשבר ושלל זאת "מכל וכל". "אני חושב שיש פה שיח שחלקו נובע מהטיה של התקשורת הבינלאומית נגד טראמפ, הטיה פוליטית, וחלקו נובע מאינטרסנטים. כשבנקים להשקעות מרימים את קולם ובוכים, אתה יכול לחשוב שיש להם גם אינטרס נסתר. הירידות בבורסה נובעות רובן ככולן לא ממלחמת הסחר, אלא ממימוש רווחים לאחר שבשנתיים האחרונות מחירי המניות התנפחו בצורה לא ריאלית", הוסיף.
החשב הכללי באוצר לשעבר נתן כדוגמה את מדד הנאסדא"ק. "הוא הגיע לשפל של קצת מעל 10,000 נקודות, אבל עד הבחירות בארה״ב לכמעט 20,000 נקודות. זו עלייה שאין לה אח ורע ואין לה בסיס כלכלי איתן, ולכן היה ברור שיגיע מימוש רווחים", המשיך זליכה, "התהליך הזה "תפס טרמפ" על גבה של מלחמת הסחר של טראמפ. אבל הירידות בבורסה היו צפויות והמימוש רווחים הזה היה צפוי והוא גם בריא לכלכלה".
זליכה הביע אופטימיות לעתיד הכלכלה האמריקאית והוסיף כי טראמפ פועל כדי "לדרוש, ובצדק, תנאי סחר הוגנים ושווים". "אמריקה לא צריכה להיות הפראייר של העולם, בטח לא של האיחוד האירופי שהוא עשיר בפני עצמו, ובוודאי ובוודאי שלא הפראייר של סין, שהיא סיכון גיאופוליטי שלו. אין שום סיבה שהוא יסבסד את הסחר העולמי והעולם לא ינהג בו בתנאים שווים, ולכן הוא צודק, הוא עושה מהלך נבון, והוא עושה את זה בנחישות ובכוחנות המאפיינים לו".
