אחרי השבוע הגרוע ביותר בשוקי ההון מאז תחילת משבר הקורונה לפני חמש שנים, וול סטריט תפתח מחר (שני) שבוע מסחר חדש תחת צל כבד של חוסר ודאות כלכלית, חשש ממיתון עולמי ותגובה עולמית לגל המכסים החדש של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.
בשבוע שעבר, מדד S&P 500 רשם את הנפילה השבועית החדה ביותר מאז מרץ 2020, מדד הנאסד"ק נפל ביותר מ-20% מרמת השיא שלו בדצמבר – מה שמעיד על כניסה ל"טריטוריית דוב", והדאו ג'ונס ירד ביותר מ-10%, תיקון משמעותי למדד המוביל.

שיאו של השבוע הקודם הגיע לאחר הכרזתו של טראמפ ביום רביעי על כניסתם לתוקף של מכסים הדדיים על שורת מדינות כבר ב-9 באפריל – מהלך שהוביל לירידות חדות בכל בורסות העולם. ביום שישי, בייג'ינג הגיבה במכסים נגדיים של 34% על כלל הסחורות האמריקאיות, על רקע צעדים דומים שננקטו מוקדם יותר כלפי חקלאות אמריקאית.
מדד הפחד ננעל בשיא שלא נראה מאז אפריל 2020, ואחוז המשיבים בסקר של איגוד המשקיעים האמריקאים (AAII) שהצהירו על גישה פסימית הגיע ל-61.9% – הנתון הגבוה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2009.

מה צפוי מחר? המשקיעים ממתינים בדריכות לראות האם שוק המניות ימצא תחתית זמנית כבר השבוע. תחזיות האנליסטים מצביעות על כך שתוצאות הרבעון הראשון של חברות מדד S&P 500 צפויות להציג עלייה של כ-7.8% ברווחים לעומת הרבעון המקביל אשתקד – אך רבים מעריכים שתחזיות אלו יעודכנו מטה לנוכח המצב הגלובלי.
ביום חמישי הקרוב ידווחו הבנקים הגדולים – ג'יי.פי מורגן ו-וולס פארגו על תוצאותיהם לרבעון הראשון, והמשקיעים יחפשו רמזים להשפעת מלחמת הסחר על הסקטור הפיננסי.

האם טראמפ יתקפל? חלק מהמשקיעים תולים תקווה בכך שהנשיא טראמפ יבחר במסלול של משא ומתן בימים הקרובים ויבהיר את כוונותיו – מה שעשוי להרגיע את השווקים. עם זאת, אחרים פסימיים וסבורים כי טראמפ לא יוותר בקלות, במיוחד לאור התחייבויות הבחירות שלו.
