פקחים אומרים כי ייתכן ונותרו בסוריה יותר מ-100 אתרי נשק כימי, אשר נשארו במדינה לאחר נפילת משטר אסד, כך דווח היום (ראשון) ב"ניו יורק טיימס" האמריקאי.
לפי הדיווח, מדובר במספר גבוה בהרבה מכל הערכה קודמת בעניין זה, והדבר מהווה מבחן ל"ממשלה החדשה". עוד נאמר כי מומחים חוששים שמאגרי סארין, כלור וגז חרדל עלולים להיות בלתי מאובטחים.
הנשיא הקודם, בשאר אל-אסד, היה נוהג להשתמש בנשק כימי נגד המפגינים נגדו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה שהחלה עם האביב הערבי בשנת 2011 ונמשכה עד נפילת משטר אסד.

אלפי אזרחים נהרגו מנשק כימי רוסי שהוסתר על אדמת סוריה
על פי החשד נותרו יותר מ-100 אתרי נשק כימי בסוריה, כך לפי הארגון הבינלאומי המוביל שעוקב אחר כלי הנשק הללו. המספר הזה הוא הערכה ראשונית בלבד, שכן "הארגון לאיסור נשק כימי" מבקש להיכנס לסוריה כדי להעריך באופן מדויק יותר מה נשאר מהנשק הכימי בו השתמש משטר אסד במהלל המלחמה נגד מתנגדי משטרו. "הנתון גבוה בהרבה מכל מה שמר אל-אסד הודה אי פעם", נכתב בדיווח.
על פי החשד, האתרים היו מעורבים במחקר, ייצור ואחסון של נשק כימי. אסד השתמש בנשק כמו סארין וכלור נגד הקבוצות המורדות במהלך יותר מעשור של מלחמת אזרחים.

מעל 600 הרוגים: מאחורי הקלעים של הטבח הרצחני בסוריה
מספר האתרים, והאם הם מאובטחים, היו בגדר תעלומה מאז שהמורדים הפילו את המשטר הדיקטטורי בדצמבר 2024. כעת, אתרי נשק כימי אלו מהווים מבחן עבור ה"ממשלה" החדשה בסוריה, אשר מונהגת ע"י קבוצת הטרור היאת תחריר א-שאם, שמקורה בארגון הטרור העיראקי אל-קאעידה.
נשק כימי זה הינו קטלני במיוחד אם משתמשים בו באזורים מאוכלסים בצפיפות. סארין, גז עצבים קטלני ביותר – יכול להרוג תוך דקות; גז כלור וחרדל, כלי נשק שנודעו לשמצה במלחמת העולם הראשונה – שורפים את העיניים והעור וממלאים את הריאות בנוזל (בדרך זו לכאורה מטביעים אנשים ביבשה).
