accessibility-icon
share-icon
ארכיון | צילום: שאטרסטוק
ארכיון | צילום: שאטרסטוק

למרות המחלוקות: ארצות הברית ואוקראינה חתמו על הסכם היסטורי

מיכל בקשי

מיכל בקשי

ג אייר ה'תשפה (01.05.25)

13

22

like

0

dislike

הסכם כלכלי-ביטחוני היסטורי נחתם בין ארצות הברית לאוקראינה, לפיו ממשל טראמפ יעניק סיוע ביטחוני נוסף לאוקראינה ומנגד יוכל להשתמש במשאבי האנרגיה והמינרליים של המדינה • הדבר מגיע ברקע מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין


בארצות הברית נחתם אמש (רביעי) הסכם היסטורי בין ארצות הברית לאוקראינה הנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה והמשאבים המינרליים של אוקראינה. משרד האוצר האמריקאי הודיע כי הוא מצפה לשיתוף פעולה כלכלי עם אוקראינה.

הדבר הגיע לאחר חודשים של מגעים מתוחים בין שתי המדינות. טקס החתימה התקיים בנוכחות מזכיר האוצר האמריקאי סקוט בסנט וסגנית ראש ממשלת אוקראינה יוליה סבירידנקו, שהגיעה במיוחד מקייב. "ההסכם הזה מראה ששני הצדדים מחויבים לשלום ושגשוג בני קיימא באוקראינה", מסר בסנט.

בין היתר, ההסכם כולל הקמת קרן השקעות לשיקום אוקראינה, במטרה להחיות את כלכלת המדינה בעקבות המלחמה המתמשכת עם רוסיה. ראש ממשלת אוקראינה סבירידנקו ציינה ברשת החברתית X כי הקרן צפויה "למשוך השקעות גלובליות לתוך מדינתנו".

על פי ההסכם, כל פרויקט יבוצע בשותפות שווה (חצי-חצי), תוך שאוקראינה יכולה לשמור לעצמה בעלות מלאה על המשאבים עצמם, כולל מינרלים, נפט וגז.

ההסכם מגיע על רקע מלחמת הסחר המתמשכת בין ארה"ב לסין, שהיא המקור לכ-90% מהמאגרים העולמיים של מינרלים נדירים. "ההסכם יסייע לשחרר את נכסי הצמיחה של אוקראינה", הוסיף בסנט בהודעת משרד האוצר.

מנגד, ההסכם כולל גם הבטחות לסיוע ביטחוני נוסף מצד ארצות הברית, כולל מערכות הגנה אווירית. יש לציין כי על פי  הטיוטה שהוסכמה, נראה שאוקראינה תעניק גישה למשאביה בתמורה לסיוע אמריקאי עתידי – אך לא תידרש להחזיר את כל הסיוע שניתן לה מאז תחילת המלחמה מול רוסיה. בכך למעשה, הצליח נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי להשיג ויתורים משמעותיים מצד ממשל טראמפ.

עקבו אחרינו גם ב-Google News