שליט סודן, עבד אל פתאח אל בורהאן, קיבל אתמול (ראשון) את כתב האמנה של חסאן שאה חוסייני, שגריר איראן החדש במדינה לאחר שמונה שנות ניתוק בין המדינות, זאת על פי דיווח בכלי תקשורת ערביים. השגריר האיראני התקבל בפורט סודן, בעוד שמשרד החוץ בחרטום שלח את עבדלעזיז חסן סלאח לטהרן.
כזכור, היחסים בין סודן ואיראן הופסקו בשנת 2016 לאחר תקיפת הנציגויות הסעודיות באיראן. סודן, כמדינה סונית, עמדה לצד ערב הסעודית והפסיקה באופן חד צדדי את היחסים בין חרטום לטהרן. בתקופה הזאת, סודן ניסתה לפנות למדינות המערב לעזרה בפיתוח חקלאות ותעשייה, ואפילו הועלתה אפשרות שהיא תהיה חלק מ'הסכמי אברהם', אבל חוסר יציבות בפוליטיקה המקומית לא איפשר לקיים יחסים מסוג זה.

השינוי במדיניות הסודנית החל בשנה שעברה כאשר הצבא לא הצליח להתמודד מול גופי האופוזיציה שמרדו נגד השלטון. המצב המתסכל חייב את ההנהגה הצבאית לחפש בעלי ברית, ולהחזיר ברית ישנה שהייתה ביניהם לבין האיראנים. בנוסף, הנהגת הצבא מעוניינת לקיים יחסים טובים עם רוסיה, ומעוניינת להשתמש בכוח ואגנר על מנת לשמר את כוחו.
מצד שני, בעלת ברית כמו סודן תאפשר לטהרן גישה לים האדום ולהקים נמל קבוע בעיר פורט סודן אשר בים סוף. נמל כזה יאפשר לאיראן לפקח על התנועה הימית באזור ולפקח על סחורות המגיעות לישראל ולתעלת סואץ.
בשורה זו מדאיגה עבור ישראל ומדינות המערב בגלל שלאיראן יהיה עוד לקוח פוטנציאלי לתעשיית הנשק שלה, ובכך ייתן עוד כסף למשטר ששואף להשמיד את ישראל ולהמשיך לערער את היציבות במזרח התיכון. למרות ההצהרות של ההנהגה בחרטום שלא יתנו לאיראן להשתמש בפורט סודן, החשש הוא שזו רק שאלה של זמן עד שאיראן תשתלט על הנמל.
