פרסמנו הערב לראשונה (שני) במהדורה המרכזית כי 51 מפקדי גדודים בדרגת סגן אלוף פנו במכתב לרמטכ"ל הרצי הלוי בטענה כי חקירות מצ"ח נגד חיילים שנלחמים בעזה פוגעות ברוח הלחימה: "נגרם נזק רב למוטיבציה בקרב הלוחמים והחיילים".
"כמפקדים המעורים בנעשה ביחידתם", כתבו המפדרים לרמטכ"ל, "אנו מודעים לכך שהשחיקה הרבה ומשך המשימה הארוך מביאים לאירועי-שוליים בהם חיילים מועדים ופועלים שלא על פי רוח הפקודות. אירועים אלו מטופלים משמעתית וערכית על ידינו, באופן נחרץ שאינו משתמע לשתי פנים".

"כל אירוע מסוג זה נלמד ומתוחקר", המשיכו, "ולקחיו מופצים ומוטמעים בפלוגות ובמחלקות בתדריכי המוצב, בשיחות המפקדים ובימי עיון, תוך העברת מסר בהיר וברור כי אין מקום למעשים כאלו בצה"ל בכלל וביחידותינו בפרט. נציין כי בטיפול במספר אירועים החלטנו להדיח חיילים מלחימה ובמקרים חמורים יותר אף להכניסם לכלא".
"למרות עבודתנו ללא לאות על הקפדה, חניכה וטיפול משמעתי, אנו נפגשים עם עשרות אירועים בהם חיילינו מזומנים לחקירות מצ"ח על אירועים שהאחריות על הטיפול בהם שייכת למפקדי היחידות. חקירות אלו מרפות את ידינו, פוגעות בסמכותנו הפיקודית", הדגישו המפקדים.

המג"דים הוסיפו "אירועים משמעתיים ומבצעיים המתרחשים בזמן פעילות מבצעית תוך ביצוע המשימה – ואף יותר בעת מלחמה – חייבים להיות מטופלים על ידינו או על ידי מפקדינו. זאת ועוד – אנו מתריעים כי המשך נטילת הסמכות מידי הפיקוד הבכיר בשטח והתערבות שאינה מידתית של מצ"ח והפרקליטות – מסיבים נזק רב למוטיבציה בקרב הלוחמים והחיילים ופוגעים ברוח הלחימה. לזאת איננו יכולים להסכים".
שבועיים לאחר מכתב זה, הגיעו נציגים מובילים מחותמי המכתב ללשכתו של מפקד זרוע היבשה האלוף תמיר ידעי, לפגישה בה הועלו טענות מהצדדים וניסו להגיע להבנות. בין היתר טענו המפקדים כי סומכים עליהם בכול מה שנוגע ללחימה אבל לא סומכים עליהם באשר לתחקור אירועים מבצעיים.

תגובת דובר צה"ל: חיילי צה"ל ומפקדיו מקפידים על טוהר הנשק ועל ערכי צה"ל ופועלים בהתאם לדין. במקרים בהם מתעורר חשד סביר לביצוע עבירה פלילית, נפתחות חקירות מצ"ח וזאת לשם בדיקת הטענות. לאורך המלחמה נוהלו חקירות, תוך הבנה עמוקה של המציאות המבצעית המורכבת, התחשבות מירבית בצרכים המבצעיים של הכוחות ובשיתוף פעולה עם המפקדים, וכך ייעשה גם בעתיד".
