סערה במערכת הפוליטית בעקבות הפרסום בתוכנית "הדו"ח של אראל" על התרגיל המביש שנערך הערב (שני) באוגדת איו"ש, בהובלת אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. במהלך התרגיל דימו חיילים חטיפת ערבים על ידי מתיישבים – והובלתו לחוות גלעד.
השר עמיחי אליהו והשר בן גביר היו הראשונים לגנות את התרגיל. שר הבט"ל דרש משר הביטחון יואב גלנט להתערב מיידית בנושא ולחקור את האירוע. "לא נאפשר לעבור על סדר היום על התנהלות חמורה שכזו". בהמשך הוסיף השר: "מי שנתן את ההוראה לחיילי צה"ל ומג"ב איו"ש לביים מתיישבים כאויב ואת הפלסטינים כקורבן, הוא בעל ליקוי מאורות מוסרי ומציאותי חמור. אסור לו להישאר במערכת אפילו דקה אחת".
יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' עלה להתקפה נגד צמרת צה"ל בעקבות התרגיל המיותר. "מישהו בפיקוד הבכיר של צה"ל הלך לאיבוד לחלוטין, ולמרבה הצער לא בפעם הראשונה. להציג את המתיישבים כאויב אופציונלי, כשרבים כל כך מהם מגויסים בחזית ומשלמים מחיר דמים יקר, זה אבדן עשתונות ערכי טוטאלי שמי שאחראי לו אינו יכול להמשיך בתפקידו ולהיות מופקד על שמירת חייהם וביטחונם של המתיישבים".
ח"כ צבי סוכות עלה גם הוא להתקפה: "מעולם לא קרה שאי מי מנוער הגבעות חטף ערבי. הבחירה לקיים תרגיל בו על תקן האויב נמצאים המתיישבים ולתרחש אירוע שלא קרה מעולם פוגעת במאות אלפי המתיישבים ביו"ש ובחיילי המילואים המשרתים באזור. מישהו פה התבלבל בענק. ציבור המתיישבים אינם אויבים".
ח"כ אריאל קלנר צייץ בטוויטר: "האם יש בצה"ל גורמים שהחליטו לממש את תפיסת ה"סימטריה" וה"קיצוניים משני הצדדים" של שונאי ישראל? המציאות המטורפת בה תושבי יהודה ושומרון משרתים ביחידות הלוחמות מעל לכל פרופורציה וממלאים את בתי העלמין מעל ומעבר לשיעורם באוכלוסייה ובסוף מדומים בתרגילים כאילו הם האויב היא לא רק רחוקה שנות אור מהמציאות אלא גם בלתי נסבלת מבחינה ערכית ומוסרית. דורש את התערבותו המיידית של שר הביטחון".
ראשי הרשויות ביו"ש פנו לראש הממשלה ושר הביטחון, ביקשו ממנו לערוך בדק בית בפיקוד מרכז ודרשו להדיח את מי שכתב את התרגיל שמדמה חטיפת ערבי על ידי מתיישב. "אנחנו דורשים מראש הממשלה ושר הביטחון להדיח את מי שכתב את התרגיל בזמן כזה. מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד הג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי.
"אנחנו דורשים לקיים בדק בית בפיקוד מרכז שמתנהל בדברים רבים במלחמה הזו בצורה הזויה ששיאם בתרגיל הבזיוני הזה. מישהו בפיקוד מרכז עדיין בקונספציה של לפני השביעי באוקטובר. אנחנו לא מוכנים לשים את חיי תושיבנו בסכנה ולא נעבור על זה לסדר היום".
