כתבנו הפוליטי מוטי קסטל הביא אמש (שלישי) במהדורה המרכזית חשיפה דרמטית על הפגישות שניהל שופט העליון בדימוס מני מזוז עם ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, מהעותרים המרכזיים נגד הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, ובמקביל עם שופטי העליון המכהנים שידונו בעתירה, יצחק עמית ועוזי פוגלמן.
הדבר הזה שבו אנשים "מחליפים דעות", מסבירים זה לזה את "חומרת היום" ואת "גודל השעה", היא בעצם מצב שבו אנחנו מזהים כמעט העברת מסרים. אז נכון שדיסקין לא סיפר באופן ישיר לשופט העליון עמית, אבל נשאלת השאלה האם באופן עקיף, השיחות המשולשות האלה מעבירות איזשהו מסר מאחד לשני, או מחשבה או חידוד.
ובעצם אנחנו רואים ששופטי בית המשפט העליון מתירים לעצמם את מה שאסור לכל אזרח אחר במדינת ישראל. אנחנו מרגישים עכשיו את העוצמה של בית המשפט העליון כשחקן פוליטי על מלא.
הפרשנות המלאה של יעקב ברדוגו ב"ישראל הבוקר"
כשמנסים לספר לנו שלשופטים יש כנפיים של מלאכים לבנים, והם טהורים והם מורמים, אז כששומעים את סגנון הדיבור של מזוז – בשיחתו עם שרון גל כשזה ביקש הבהרות לגבי פגישותיו עם שופטי העליון ועם דיסקין – מתברר שהם בשר ודם, אבל בשר ודם מהסוג שאתה לא רוצה לפגוש.
ההתנשאות, היכולת שלו לבוא ולהגיד לו: "אני יכול, לי מותר הכל". מה שנוצר בשנים האחרונות זה שבעצם יש לנו כאן קבוצה שהיא השלטת במדינת ישראל, שפועלת תחת העוצמה שהיא זו שבעצם מגינה על המוסדות הביטחוניים כמו יובל דיסקין, בעבר ראש השב"כ.
אנחנו נמצאים בתקופה מאד-מאד קשה, שתוביל את ישראל למקומות אחרים. אני טענתי ממזמן שאנחנו הולכים לאירוע של נבצרות, שזה ביטול של תוצאת הבחירות, וכל הקבוצה הזו עובדת על כך. החל מדיסקין, שאנחנו רואים מה שהוא כותב, עבור בשופטים וכלה בגורמים הפוליטיים.

אנחנו לפני אירוע של ביטול הדמוקרטיה הישראלית. לא בכדי אני משווה את זה לאירוע של הקמת המדינה. בן גוריון הקים את המדינה היהודית, וכנראה בית המשפט העליון יפיל את הדמוקרטיה של מדינת ישראל.
צריך לייצר מצב שבו הגורם שנקרא "העם" יגיד – אנחנו בעצם החלק העליון של ההחלטה הדמוקרטית, אנחנו אלה שקובעים את כללי המשחק, והעם יגיד לקבוצות האלה, "אתם רוצים לבטל את תוצאת הבחירות, אז אנחנו נתכנס שוב ונקבע שוב פעם חוק שאתם לא תוכלו לבטל את הבחירות".
כלומר, הכנסת צריכה כבר עכשיו להעביר בכל המסרים האפשריים שלה, שאם וינסו לבטל את תוצאת הבחירות, היא תתכנס במיידית ותחוקק את אותו חוק של המשך הדמוקרטיה במדינת ישראל. זו האמירה שצריכה להיאמר כאן כרגע – וזה צריך להיות מלווה במיליון איש שיצורו על בית המשפט העליון.
בסוף – העם הוא זה שצריך להחליט, ולא חמישה עשר שופטים.
