שרת המודיעין גילה גמליאל קראה הערב (שני) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבטל את הקפאת 200 מיליון השקלים שיועדו לשילוב ערביי מזרח ירושלים במוסדות ההשכלה הגבוהה ובאקדמיה. בהודעה שפרסמה השרה מהליכוד, היא הדגישה וטענה לחשיבות של שילוב החברה הערבית במוסדות להשכלה גבוהה:
"לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית. כשרה לשוויון חברתי, הובלתי את תוכנית 922 עם הישגים רבים. עלינו להמשיך לממש את החזון בראייה ארוכת טווח למען צמצום הפערים בחברה".
אני קוראת לשר האוצר לבטל את הקפאת התקציב להשכלה גבוהה לערביי ישראל. לשילוב האוכלוסייה הערבית באקדמיה יש חשיבות חברתית, כלכלית וביטחונית. כשרה לשוויון חברתי, הובלתי את תוכנית 922 עם הישגים רבים. עלינו להמשיך לממש את החזון בראייה ארוכת טווח למען צמצום הפערים בחברה.
— גילה גמליאל – Gila Gamliel (@GilaGamliel) August 7, 2023
גמליאל היא אמנם הגורם הראשון בקואליציה שיוצא נגד המהלך, אולם כלל לא מדובר בתגובה הראשונה על הקפאת התקציב: מוקדם יותר היום, נשיאים של שורת מוסדות אקדמיים בירושלים יצאו במכתב לנתניהו ובו הם דורשים את ביטול החלטתו של שר האוצר
על המכתב חתומים נשיא האוניברסיטה העברית, נשיא בצלאל לאמנות ועיצוב, נשיאת המכללה האקדמית עזריאלי ונשיא המכללה האקדמית הדסה. את מכתבם פותחים ראשי המוסדות: "בימים הקרובים תובא לאישור הממשלה תוכנית החומש למזרח ירושלים, אשר כוללת 200 מיליון שקלים לשילוב ערבים בהשכלה גבוהה ובאקדמיה בישראל. נדהמנו לגלות כי בכוונת שר האוצר למנוע תקצוב זה ממוסדות ההשכלה הגבוהה, ובכך למעשה להפקיר מאות רבות של צעירים וצעירות לחיי בערות, עוני, פשע וטרור", טוענים.
