אחרי למעלה מעשר שעות של דיונים מתישים שנשמעו על דוכן המליאה – החוק לצמצום עילת הסבירות צפוי לעלות הבוקר (ראשון) בסביבות השעה 12:00 להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והדריכות במערכת הפוליטית, הציבורית, ובשונה מבדרך כלל – גם הצבאית, נמצאת בשיא שנדמה כי טרם היה כמותו בהיסטוריה של מדינת ישראל.
המערכת הפוליטית
על מנת לבלום, להקפיא או לבטל את חקיקת החוק השנוי במחלוקת, נדמה שבאופוזיציה ובבית הנשיא עושים לילות כימים עם עשרות נאומים של ראשי המפלגות, ומשא ומתן קדחתני שעל פניו טרם נשא פרי ורשם פריצת דרך משמעותית.

על פי דיווחים – נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיש אמש הצעת גישור הנוגעת גם לעילת הסבירות וגם להקפאת שאר החקיקה, במסגרת סבב פגישות שהחל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשיך אל ראש האופוזיציה יאיר לפיד. בהמשך נפגש הנשיא גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
לדברי גורמים המעורים במשא ומתן, הצעת הפשרה לגבי הסבירות מקובלת על בכירי האופוזיציה, והמכשול היחיד הוא סוגיית הקפאת החקיקה. הליכוד מסרב להקפיא ליותר משלושה חודשים, לפיד דורש הקפאה משמעותית יותר של 15 חודשים.
המערכת הציבורית
אין ספק שהאירוע שעטף את את 48 השעות הדרמטיות האחרונות היה גל המחאות האדיר, ממימין ומשמאל, ששטף את הארץ. בשונה מבדרך ככלל – הפעם היו אלה גם אנשי הימין שהשמיעו את קולם במה שכמעט נראה כמו התהפכות היוצרות עם הפגנה בעד הרפורמה בלב תל אביב, ובמקביל מחאה נגד הרפורמה בירושלים הבירה.

בתוך כך, מתנגדי הממשלה והרפורמה מתכננים להמשיך להפגין היום במוקדים שונים ברחבי הארץ, כאשר המוקד המרכזי הוא מול הכנסת. כמו כן, פורום העסקים, המונה כ-150 חברות גדולות במשק, הודיע כי ישבתו הבוקר. "הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד-צדדית וכניסה להידברות", מסרו בפורום.

המערכת הצבאית
בין אם מדובר בצעד מחאה לגיטימי ובין אם זהו גבול אדום שאין לחצות – בשעה זו כבר אי אפשר להתעלם מאחת התופעות המדאיגות שהולידה המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט: הסרבנות. מאות אנשי מילואים ומתנדבים בחילות השונים הודיעו על הפסקת שירותם בעקבות קידום החוק לצמצום עילת הסבירות שמכה גלים במדינת ישראל, תחת הטענה: "לא נשרת תחת דיקטטורה".
נזכיר כי רק ביום שבת האחרון כעשרת אלפים מתנדבים נוספים הודיעו על הפסקת התנדבותם: "אנחנו ניצבים באחד הרגעים הקשים ביותר בתולדות המדינה. היום כולנו מייצגים 10 אלפים חיילים מילואים שאומרים לממשלה – האחריות לחורבן בית שלישי עליכם. כבר חודשים ארוכים אנחנו בשטח. עשינו הכל כדי להגן על המדינה, כדי לא להגיע לרגע הזה. עד כאן", הם כתבו.

"אם אתם רוצים אותנו אתכם – אנחנו קוראים לכם לעצור את החקיקה", הוסיפו אנשי המילואים והדגישו: "ביטול עילת הסבירות היא לא תיקון, אלא מתן כוח בלתי מוגבל לממשלה. נשרת את הממלכה ולא את המלך. הגבול שעובר בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא החשוב ביותר עליו שמרנו עד כה. שינוים עושים בהסכמה רחבה, לא במחטף".
כאמור, אין ספק שמדובר באירוע חריג בכל קנה מידה, ניכר כי מדובר במחזה שלא נראה בישראל בשנים האחרונות, ספק אם בכלל. בעוד שבשמאל חוששים מאישור החוק במליאה והפיכת ישראל ממדינה דמוקרטית לדמוקרטית פחות – בימין מציגים חשש לא פחות מהותי והוא כניעה לתכתיבים של גורמים כאלה ואחרים שלא קיבלו מנדט מהעם, ממש לא כפי שנהוג בדמוקרטיה.
