יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ קרא היום (שני) בפתח ישיבת סיעתו לחזור לשיחות ההידברות. "עוד לא מאוחר לעצור" פנה גנץ לנתניהו – והפציר בו לחזור להידברות: "ליבך נאטם לעם ישראל, אל תקרע את העם".
"שבוע לפני תשעה באב, אני מבקש להיזכר מה הביא לחורבן הבית בעבר. הנהגה שהייתה מושחתת, מפולגת, מנותקת מהעם, וקנאית. לא רק על שנאת חינם חרבה ירושלים" אמר גנץ. "הימים האחרונים הביאו אותי לחשוב, איך נתניהו, אדם ששותה סקרים לארוחת בוקר, שתמיד ידע לעורר את הסנטימנט שנוגע באנשים. איך הוא התנתק מהעם? אני שואל אותו – איך אינך שומע את זעקת מחצית מהעם?" הוסיף.
גנץ תהה בדבריו איך נתניהו אינו ער "לפחדים, לאנשים ששואלים אם יוכלו לגדל פה את ילדיהם", וכיצד "ליבו אינו יוצא לטייסים, הלוחמים ואנשי המודיעין". אל הנאום החריג צירף גנץ גם את המשפחות השכולות "שלא נרדמות בלילה רק מגעגועים וכאב האובדן, אלא גם מפחד אמיתי שקורבנן היה לשווא".
בני גנץ לנתניהו: "ליבך נאטם לעם ישראל" | קרדיט: ערוץ הכנסת
"אדוני ראש הממשלה, גם אם אתה סבור שהחקיקה שאתה מביא נכונה – מדוע אינך מדבר לעם כולו? מדוע אינך מחבק את האנשים היקרים האלו שהמדינה והציונות הם חלומם, שהיו נכונים להקריב את חייהם עבורה? מדוע אינך מזמין אותם אליך ללשכה לשמוע את כאבם? מדוע אתה לא מספר לציבור את תוכניותיך המלאות? איך הגענו למצב שמדינה כל כך ישראלית, צריכה לשמוע על התוכניות שלך מראיונות קרים באנגלית".
"המצב הביטחוני שלנו – המורכב שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים"
"המצב הביטחוני שלנו הוא המורכב ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים – האתגרים אדירים, בגבולותינו והרבה מעבר להם. המצב המדיני שלנו והברית שלנו עם ארה"ב נמצאת במשבר, וזו ההזדמנות גם לאחל בהצלחה לנשיא הרצוג בשליחותו החשובה. אני קובע, שהמשך הדהירה אל הקיר היא חוסר אחריות לאומית וביטחונית.
"אדוני ראש הממשלה, אני מאחל לך בריאות טובה ואריכות ימים – אבל הימים האלו מביאים אותי למסקנה שליבך נאטם לעם ישראל. הקרע עצום וכבד. הגיע הזמן להיכנס למעין טיפול נמרץ, לעצור את הדימום, ולפני הכל – לפתוח את הלב לרחשי הציבור ולצורכיה האסטרטגים של המדינה. עוד לא מאוחר לעצור ולחזור להידברות. מנהיג חייב לקבל החלטות קשות – וזה הזמן לקבל אותן. נתניהו, אל תקרע את העם.
לפיד מתריע מפני אסון לאומי – ומפציר בקואליציה לחדול מקידום הרפורמה: "נוכל להגיע לפשרה"
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד תקף בפתח ישיבת סיעתו את החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה וטען כי היא "מובילה אותנו לאסון לאומי – ומסרבת להכיר בזה".
לדבריו, "ממשלת ישראל צועדת לתוך המשבר הזה, מבצעת את המהלך המשטרי הגדול והדרמטי ביותר בתולדותינו, בלי שהיא קיימה דיון אחד – אפילו לא אחד – על ההשלכות הכלכליות, הביטחוניות, החברתיות והמדיניות שלו".
לפיד הוסיף כי "מלבד העובדה שמהלך החקיקה שהם מובילים הוא אנטי דמוקרטי, מדובר בחובבנות נוראה ומסוכנת. חיי אדם על הכף. הפרנסה של כל אזרח ישראלי תפגע. בכל מקצוע אחר כבר הייתה מוגשת נגדם תביעה על רשלנות מקצועית".

הוא התרעם על כך ש"גורמי מקצוע שניסו להביע את עמדתם, או להביא את הנתונים בפני הממשלה, נזרקו מכל המדרגות. בנק ישראל, הכלכלנית הראשית, מחלקת המחקר של משרד החוץ, כתבו ביוזמתם דו"חות על השלכות החקיקה. הממשלה סירבה לראות את הדו"חות האלה וסירבה לדון בהם".
הממשלה הזו לא מסרבת לשמוע דעות, היא מסרבת להקשיב לעובדות, לנתונים, לאנשי מקצוע" קבע לפיד והסביר: "לא מפני שהם יודעים הכל, אלא מפני שהם מעדיפים לא לדעת כלום".
"הממשלה לא רוצה להקשיב לעובדות אז היא משנה את החוק"
"אי אפשר יהיה לתבוע אותם. בדיוק בגלל זה הם מבטלים את עילת הסבירות, כדי שהם יוכלו לקבל החלטות לא ענייניות, בלי דרגי מקצוע, בלי נתונים, בלי שיצטרכו לתת דין וחשבון לאף אחד – בטח לא לציבור. ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא לא מסובך. בדיקטטורה הממשלה יכולה לעשות מה שהיא רוצה, בדמוקרטיה לא. במדינה דמוקרטית הממשלה צריכה להתחשב בחוק, היא צריכה להתחשב בעובדות".
בסיום דבריו אמר: "ממשלת ישראל לא רוצה להקשיב לעובדות, אז היא משנה את החוק. אני קורא לממשלה לעצור. עוד לא מאוחר. אנחנו עוד יכולים לעשות ביחד תהליך משותף, מושכל, עם גורמי המקצוע, ולהגיע לפשרה שתתקן את המערכת במקום להרוס עד היסוד".
