accessibility-icon
share-icon
שר החוץ  אלי כהן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שר החוץ אלי כהן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר החוץ בנאום הבכורה: "ננסה לגבש חזית בינ"ל במניעת הגרעין האיראני"

טל אזולאי אבידן

טל אזולאי אבידן

ט טבת ה'תשפג (02.01.23)

0

like

0

dislike

שר החוץ הנכנס, אלי כהן, נשא נאום בכורה בו הצהיר על תוכניותיו לעתיד בנושאים מדיניים ודיבר על תפיסת המשרד • השר התייחס ליחסים עם ארה"ב, מדינות אירופה, אוקראינה ואיראן • "הסיוע ההומניטרי לאוקראינה יימשך, פומבית- נדבר פחות", הצהיר


שר החוץ הטרי, אלי כהן, נאם היום (שני) בפני עובדי המשרד, לראשונה מאז נכנס לתפקידו. "כשר החוץ, אפעל להמשך קידום מעמדה של ישראל בעולם, חיזוק היחסים הבין לאומיים, וכינון יחסים דיפלומטים עם מדינות נוספות", הצהיר תחילה.

לאחר מכן התייחס ליחסים עם ארה"ב, והבהיר: "כמו בעבר, כך יהיה גם בעתיד – בראש סדר העדיפות שלנו יהיו היחסים האסטרטגיים עם בת בריתנו הקרובה ביותר, ארצות הברית". עוד הוסיף כי "אין תחליף ליחסי ישראל-ארה"ב. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים".

maximize-image
images-count2+
שר החוץ הנכנס אלי כהן | צילום: דוברות הכנסת

עוד התייחס כהן ליחסים עם מדינות אירופה, ואמר כי האתגרים בהם ניצבת אירופה בצד הביטחוני והאנרגטי ממצבים את ישראל כשחקן מפתח. "זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר עם מדינות אירופה ולחזקו בהשוואה לשנים האחרונות. מחר, אני צפוי לשוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ובהמשך עם שרי חוץ נוספים באירופה, ובחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".

על הסכמי אברהם אמר כי הם שינו באופן דרמטי את פני המזרח התיכון. "בשבוע הבא מתוכננת פגישת עבודה של מנכ"לי משרדי החוץ באבו דאבי לקראת פסגה נוספת של שרי החוץ המתוכננת למרוקו בחודש מרץ הקרוב", שיתף על התוכניות העתידיות והוסיף: "לאור התרומה האדירה של הסכמי אברהם למדינות שלקחו חלק, הרחבת ההסכמים למדינות נוספות זה לא שאלה של אם, אלא מתי". 

באשר למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אמר כהן באופן חד משמעי: "נעשה דבר אחד בוודאות. פומבית – נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט ע"מ לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך".

maximize-image
images-count2+
המלחמה באוקראינה | צילום: רויטרס

עוד אמר כהן כי למדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בשיח עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. "הדיפלומטים הישראלים הם אלו שנמצאם שם ביחד עם הקהילות וממלאים תפקיד מפתח למול האנשים והארגונים היהודים, ומובילים בנוסף את המלחמה בתופעת האנטישמיות הגוברת".

לקראת סיום הנאום, התייחס כהן לגרעין האיראני: "ישראל מחוייבת למניעת השגת יכולות גרעיניות צבאיות בידי איראן בכל דרך. על רקע תמימות הדעים הבינ"ל שהסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי יותר, נתרכז, לצד העצמת יכולות ביטחוניות עצמאיות לכל תרחיש, בניסיון לגבש חזית בין לאומית במניעת הגרעין האיראני. פעולות איראן אינן באות לידי ביטוי רק בשאיפתם להשיג נשק גרעיני, הן באות לידי ביטוי גם בפרויקט הטילים ארוכי הטווח, כטב"מים ומימון טרור בינ"ל. על מדינות העולם להפסיק לטמון את ראשן בחול". 

maximize-image
images-count2+
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

"הצביעות הפלסטינית באה לידי ביטוי גם במהלך ההצבעה באו"ם בשבת האחרונה, שכן ב-75 השנים האחרונות הפלסטינים דחו כל הסדר לשלום שהוצע", אמר לבסוף. "הניסיונות הפלסטינים לפגוע בישראל בזירה הבינ"ל ייגבו מהם מחיר וירחיקו את פתרון הסכסוך. מי שצריך לעמוד לדין הם ההנהגה הפלסטינית שהיא המקום היחיד בעולם שנותן תגמול לרוצחי יהודים רק בשל יהדותם. על הקהילה הבינ"ל להעביר מסר ברור להנהגה הפלסטינית- די להסתה במוסדות החינוך ומימון רוצחי יהודים", חתם את דבריו.

עקבו אחרינו גם ב-Google News