בשנות השמונים, בשיתוף פעולה עם תעשיית האוויר האמריקאית, התחיל חיל-האוויר הישראלי לפתח טיל אשר מטרתו ליירט טילים בליסטיים ארוכי טווח. מדובר בטיל ה״חץ״. כיום, האיום הזה אמנם רחוק, אך הוא קיים, וחלק מההתמודדות נגדו הוא הניסיון למניעה דרך אלמנט ההרתעה. ״כשהאויב קם בבוקר ויודע שלמדינת ישראל יש יחידה שיכולה ליירט את הטילים הכי קטלניים שלו, זה יגרום לו לחשוב פעמיים לפני שהוא עושה משהו״, מסביר סא״ל עידן, מפקד יחידת "חרב מגן״, אשר מפעילה את המערכת. ״עצם זה שהיחידה קיימת ומראה יכולות וניסויים, מקרין משהו לצד השני".
תמיד צעד אחד קדימה
כאשר מדובר ביחידת ״חרב-מגן״, נראה כי הרבה מאמצים הולכים למניעת שאננות. על מנת לייצר כשירות ודריכות, דגש משמעותי בפעילות היחידה הוא האימונים והסימולציות. ״אי אפשר פשוט לשבת ולחכות לטיל שיבוא מול המסך. מתאמנים לזה וממחישים את התרחיש״, קובע סא״ל עידן. ״ברגע האמת, המעבר הזה בין אפס למאה יהיה מוחלט מאוד. אין לנו דרך לדעת מתי הוא יהיה, אבל כשהוא יגיע, סומכים עלינו שזה יהיה מאה אחוז ועם אפס טעויות״. השימוש הראשון ב"חץ" נעשה בשנת 2017, כאשר נורו טילים מסוריה אל עבר מטוסי חיל-האוויר.
בהשוואה למערכות נשק אחרות במערך ההגנה האווירית כמו "כיפת ברזל", הפעילות של מערכת "חץ" היא נדירה. אך אם הנחתם שזה אומר שהחיים בסוללה רגועים, אתם טועים לחלוטין – האקשן והתזוזה לעולם לא נפסקים. ״אנחנו עושים המון תרגילי פתע בשביל לשמור על דריכות ליום פקודה. המתאמנים לא יודעים שזאת סימולציה, והם צריכים לתפקד בדיוק כמו שהכשירו אותם. אחרי תרגיל כזה, הם מתארים איך הם הרגישו כשהם לחצו על הכפתור, ואת תחושת האחריות וההשפעה שיש להם בידיים. המחשבה שזה יכול לקרות בכל רגע גורמת לנו לשים דגש משמעותי על הכשירות והכוננות", מספר סא"ל עידן.
המחשבה התמידית על הצעד הבא היא מאמץ נוסף אשר היחידה משקיעה בו משאבים רבים. בקרוב, עומד להיכנס למערכת טיל עם יכולות משודרגות וחכמות יותר בצורה משמעותית: ״חץ 4״. ״ביחידה כזאת, בה כל הזמן צריך להסתכל קדימה, יש גם המון עיסוק בפיתוח ובניין הכוח. אנחנו משתדרגים ללא הפסקה״, מתאר סא״ל עידן בגאווה. ״אנחנו משקיעים קשב רב בלמידה ובהשפעה על הפיתוח של הטכנולוגיה הבאה״.


"אני מקווה שלא נעבוד"
ייחודה של המערכת, בנוסף ליכולת שלה ליירט טיל גרעיני, הוא טווח הההגנה של הטילים שלה, אשר מסוגלים לחצות את קו האטמוספרה ולהגיע לחלל. ״זה הטווח הכי גדול במערכת ההגנה של חיל-האוויר״, מתגאה סא״ל עידן. ״יש לנו עיניים על הרבה מאוד מקומות במזרח התיכון, והכל נשלט ממקום אחד״.
למרות התחושה שהאיום רחוק, נראה כי תחושת האחריות גדולה יותר. ״רואים את החשיבות שלנו. באים לבקר אנשים חשובים מהמדינה ומחוצה לה, בדרגות ועמדות השפעה גבוהות״, מספרת סמל פ', טכנאית בגדוד. בעיקר בתקופה האחרונה, מערכת ה״חץ״ זוכה לביקורים של מדינות שונות וגורמים רבים.
״כשאני אומר לאנשים איפה אני משרת, הם אומרים לי: ׳אתה לא מיירט׳, ואני עונה להם: ׳מזל׳״, משתף סמ״ר נ׳, לוחם בגדוד. ״אני חד משמעית מרגישה משמעותית", מוסיפה סמל פ'. "אני חושבת שהמודעות למערכת נשק הזאת והחשיבות עולה. שומעים בתקשורת הרבה על האיום, ובסופו של דבר זה אנחנו שיכולים להגן מפניו – זאת הגזרה שלנו, וזה מה שאנחנו עושים".
כששאלתי את סא״ל עידן מה הוא מאחל לעתיד, הוא עונה: ״אני מקווה שלא נעבוד, כי אני מאחל שלא ניאלץ להשתמש ביכולות של היחידה הזאת אף פעם. אנחנו פה כדי לחשוב צעד קדימה כל הזמן, להתפתח ולהשתדרג, להגן על המדינה במקרה הצורך, ולטפל באנשים שלנו״.
