שלושה חברי חוליית מחבלים, שבצעה בעת האחרונה מספר פיגועי ירי ברחבי השומרון, חוסלו במבצע נועז של הימ"מ, השב"כ וצה"ל, שבוצע באופן מרשים, מקצועי וממוקד בלב העיר שכם שבשליטת הרשות הפלסטינית בצהרי יום שלישי.
מבצע זה, כמבצעים אחרים המתנהלים באופן שוטף, מעלה מספר נקודות למחשבה בחלקן אעסוק בקצרה:
- מבצעי סיכול חוליות מחבלים ותשתיות טרור, בכלל זאת מבצעי מעצרים המבוצעים חדשות לבקרים בערים ובכפרים הערבים שביהודה, שומרון ובקעת הירדן, מתאפשרים הודות לשליטה מבצעית של כוחות הביטחון בשטח וחופש פעולתם במרחב. אלו כוללים מגוון תנאים ויכולות ובהן נגישות וזמינות גבוהים למטרות וליעדי הפעולה הנדרשים.

השליטה המבצעית בשטח ברמה גבוהה של מודיעין וחופש פעולה עבור הכוחות המבצעים, מתאפשרת הודות לחיכוך יום יומי עם השטח שמאפשר הכרות אינטימית עם מאפייניו ומרכיביו, עד כדי היטמעות. כזאת לא היה מתאפשר באותה רמת ביצוע איכותית אילולא הייתה הנוכחות הפיזית של כוחות הביטחון השונים בשטח על שלל אמצעיהם.
- הנוכחות והפעילות הפיזית של כוחות הביטחון השונים והתשתיות החיוניות המשרתות אותם מתאפשרת ברמה זו גם הודות להתיישבות היהודית ברחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן.
ההתיישבות היא הנותנת – מחד שומרת היא על זיקת עם ישראל לארץ אבותיו שליבה ביהודה ושומרון, בטרם התהפכו היוצרות עת הפך מישור החוף ל"מרכז הארץ". מאידך- מהווה היא הקו הקדמי להגנה על כלל שטחי המולדת ובמיוחד עורפה החשוף והרגיש.
ההתיישבות הינה צורה של התגלמות המעשה הציוני הלכה למעשה בשטח. היא המאפשרת את האחיזה בשטח והדבקות בו לאורך זמן, להבדיל מאחיזה המושתתת על נוכחות צבאית בלבד שסופה להסתיים במוקדם או במאוחר כפי שחוו צבאות זרים ואף צה"ל בלבנון בין השנים 1982 ל- 2000. ההתיישבות בשטח היא הלב שזרועות השלטון וכוחות הביטחון משרתים בשטח ובשל כך מתאפשרים עיצוב גבולותיה, צביונה ואופייה של המדינה מאז ימי העליות הראשונות, דרך ימי ראשית הקמתה ועד ימינו אנו. שוו בנפשכם כיצד הייתה נראית מדינת ישראל בהעדר ההתיישבות בגליל העליון – בכפר גלעדי, תל חי, מנרה, מטולה ועוד. כיצד היה נראה גבולה הדרומי של מדינת ישראל אילולא 11 הנקודות בנגב וההתיישבות בעוטף עזה?
- העדרה של התיישבות יהודית מביאה בסופו של דבר לצמצום הנוכחות הביטחונית בשטח במובנים פיזיים ותשתיתיים שונים. הצמצום, בין אם רב וניכר עד כדי העלם נוכחות בולטת לעין ובין אם מדורג מסיבות מגוונות, יכול שיקרה מידית כפי שארע עם הנסיגה החפוזה מרצועת הביטחון שבדרום לבנון בשנת 2000 או בהדרגה כפי שהחל מאז יישום הסכמי אוסלו – "עזה ויריחו תחילה". אין ספק כי הצמצום הוא פועל יוצא של מדיניות ושל "רוחב היריעה" הביטחונית והתקציבית המשקפת את סדרי העדיפות הלאומית של ממשלה נתונה.

למידת צמצום הנוכחות של כוחות הביטחון בשטח מסיבות שונות, השפעה מרחיקת לכת על ביטחונם של כל תושבי ישראל באשר הם. נוכחים אנו בדבר מעת לעת עם קבלת "משלוח אוויר" ותזכורות רועמות של פצצות מרגמה, רקטות וטילים הנורים אל שטח ישראל מתחומי רצועת עזה. אין ספק כי אילו היו מגורשים מתיישבי יהודה ושומרון ובעקבותיהם נסוג היה גם צה"ל מהשטח חו"ח, או אז מנת חלקם של תושבי ירושלים, מודיעין, גוש דן, עפולה ועוד- היה כשל תושבי חוטף עזה, אשקלון ואף באר שבע.
פינוי היישובים וגירוש התושבים היהודיים מכל שטח רצועת עזה במהלך ההינתקות בשנת 2005 הביא לנסיגת צה"ל מכל האזור, כולל מגבולה של הרצועה עם מצרים השכנה מדרום.
איומים, הצהרות והכרזות כאילו מדינת ישראל תגיב בעצמה ובחומרה רבה לכל ירי שיעשה לעברה הוכחו כמוגבלים בהיקפם במידה כזו שלא עצרה את החמאס מלהשתלט על כל שטח הרצועה; לא מנעה את יכולתם של המחבלים להקים מסגרות לוחמות ולאמנן; לא מנעה את יכולתם להצטייד, לפתח ולהתחמש באמצעי לחימה מגוונים וקטלניים ההולכים ומשתפרים כמעט באין מפריע מרקטות, טילים, מרגמות, מקלעים ואף כלי טיס זעירים ובלתי מאוישים.
- נסיגת צה"ל מרצועת עזה ומגבולה עם מצרים הצרה את כושר פעולתם של כוחות הביטחון מלפעול בחופשיות בשטח הרצועה באופן המתאפשר בשטחי יהודה, שומרון ובקעת הירדן כפי שנוכחנו לאחרונה. כך למשל חוסלו שלושת המחבלים באור יום בלב עיר ערבית הומה כשכם; כך נתפסו לאחר מרדף חלק מהמחבלים שברחו מכלאם באזור ג'נין; כך מבוצעים מבצעי מעצרים ותפיסות אמצעי לחימה מידי יום ביומו בכל רחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן, בהם נתפסים אמצעי לחימה בדרכם למחבלים וגורמים עברייניים.
מעת לעת שומעים אזרחי ישראל על פעולה מסווגת שנחשפה או אירוע מבצעי בו נפגעו אזרחים או לוחמים ישראלים באזור רצועת עזה. אתגרי הפעולה ומורכבותם בשטחי רצועת עזה ברורים לכל בר דעת כפי שניתן היה להבין מהפעולה שנחשפה לפני כשלוש שנים בחאן יונס בה נפל סא"ל מ' ז"ל. גם המחבל שירה למוות בלוחם הימ"ס בראל חדריה שמואלי הי"ד עודנו חי ונושם יחד עם חבר מרעיו המחבלים שהעזו לירות, להפגיז ולפגוע ביישובים ואזרחים ישראלים לאורך השנים.
משום כך, ברור הדבר לכל בר דעת שאת המהלך או שמא הניסוי הכושל, במסגרתו נמסרה רצועת עזה לשליטת המחבלים לאחר פינויה המוחלט מיהודים באורח חד צדדי, אין לקיים כך או אחרת בשטחי יהודה, שומרון ובקעת הירדן.
- מבצע חיסול המחבלים בשכם צריך להיות יריית הפתיחה למערכה על הריבונות בשטחי יהודה ושומרון, על החזרת הביטחון ותחושת הביטחון לאזרחים ולמתיישבים הנוסעים בצירים, העובדים וגרים בישובים השונים וסופגים את טרור האבנים ובקבוקי התעברה ולא רק מטר הקליעים. האם רק ביום שאבן תפתח חלילה את ראשו של אחד ממקבלי ההחלטות בכנסת, ביעוץ המשפטי או בממשלה, יובן הדבר שדין אבן הנזרקת ממבתר או נורית מרוגטקה כדין קליע שביכולתו להרוג או לפצוע קשה. האם רק אז יותר לבצע מבצעי סיכול כנגד זורקי אבנים בעריהם ובכפריהם כפי שנעשה לאוחזי הנשק?
מדוע אין זה מחוסלים לאור יום ובשיטות שונות כל המחבלים המעיזים להסתובב חמושים בנשקים מסוגים שונים ובאין מפריע בערי וכפרי הרשות הפלסטינית. האם אף מקבל החלטות לא מכיר את "האקדח של צ'כוב"- עקרון הלקוח מעולם המחזאות והתאטרון לפיו אקדח שמופיע במערכה הראשונה של ההצגה, חייב לירות עד סוף המערכה השלישית, או לכל היאוחר האחרונה.
סיכום:
למען הסר ספק וכמסר לאי אילו חברי כנסת, בראשם חבר הכנסת הערבי אחמד טיבי האבל על מות השהידים כדבריו "התבשרנו לרעה על חיסול והוצאה להורג של שלושה פלסטינים בשכם", אסכם:
- מחבלים המרימים אבן, סכין או נשק על יהודי צריך לחסל בכל מקום, זמן ואמצעי העומד לרשותנו מתוך כוונה לשמור על שלום אזרחי המדינה ובטחון הכוחות המבצעים. מי שחי במדינת היהודים או מתעמת איתה צריך להבין שאלו הכללים כאן. מי שמתקשה להבין או לקבל זאת מוזמן לשתות את מי הים של עזה, כפי שנהג להתבטא בזמנו הארכי מחבל ערפאת ימ"ש.
- יש למנף את המבצע בשכם בכדי להעמיק את תחושת הנרדפות של כל מחבל נושא נשק הפועל באין מפריע ובגלוי בשטח. זאת תחת ההבנה שמחבל הנושא נשק בשטחי הרשות הפלסטינית בסופו של דבר יפנה אותו כנגד ישראלים- ועל כן דמו בראשו.
- ההתיישבות והמורשת היהודית בשטח היא הנותנת – יש להעמיק את האחיזה והשליטה ברחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן על ידי חיזוק מרכיבי ההתיישבות היהודית לאורכה ולרוחבה. בכלל זאת נדרש לפתח תשתיות, להחזיר את השליטה באתרי מורשת יהודית ולסכל כל ניסיון בנייה בלתי חוקית בשטחי C.
טל בראון הוא אל"ם במיל' וחבר תנועת הביטחוניסטים.
