קרן משפחת בלווטניק, האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הכריזו היום (ג') על הזוכים בפרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל לשנת 2022.
במסגרת חלוקת הפרס שלושה חוקרים צעירים מאוניברסיטאות בישראל יקבלו כל אחד מענק בסך 100 אלף דולר על מחקריהם פורצי הדרך.
רשימת הזוכים:
במדעי החיים: פרופ' נעם שטרן–גינוסר (43) ממכון ויצמן למדע – נבחרה לקבל את הפרס על פיתוח כלים אנליטיים פורצי דרך לחקר מנגנוני וירוס ה-CMV. כלים אלה כוללים את השימוש בבניית פרופיל ריבוזומים ליצירת מפות ברזולוציה גבוהה של הגנום, ואלה שימשו גם לאפיון הגנום של SARS-CoV-2, הווירוס הגורם לקורונה.
בכימיה: פרופ' מני שלום (42) מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב – נבחר לקבל את הפרס על פיתוח שיטות חדשות לסינתזה ולגידול של חומרים מתקדמים שניתן להשתמש בהם לטובת מקורות אנרגייה חלופיים. חומרים אלה, שעלותם נמוכה, יציבים בתנאים קשים וניתן לעשות בהם שימוש בהמרה ובאגירה של אנרגיית השמש, סוללות ותאי דלק.
במדעי הפיזיקה וההנדסה: פרופ' רונן אלדן (41) ממכון ויצמן למדע – נבחר לקבל את הפרס על תרומותיו פורצות הדרך להסתברות של ממדים גבוהים, תחום במתמטיקה העוסק במערכות אקראיות עם משתנים רבים. פרופ' אלדן פתר השערות פתוחות ארוכות שנים בתחום זה ופיתח טכניקות שמצאו יישומים רבים בתחומי הסטטיסטיקה ומדעי המחשב.
