שר הביטחון בני גנץ חתם את ביקורו היום (חמישי) בבחריין, עם פגישה רשמית בינו לבין מלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה בארמונו שבבירת המדינה, מנאמה, יחד עם יורש העצר וראש הממשלה סלמאן בן חמד אל חליפה, המפקד הכללי של הכוחות המזוינים השיח' ח'ליפה בן אחמד אל-ח'ליפה ושר ההגנה עבדאללה בן חסן אלנעימי. במהלך הביקור, התקבל שר הביטחון במסדר כבוד רשמי.
השר גנץ הודה במהלך הפגישה למלך בחריין על האירוח הפומבי. "מודה למלך על האירוח וההחלטה האמיצה לעשות את הביקור פומבי. ההחלטה ללכת על קו גלוי היא החלטה משמעותית, זה מהלך שמבשיל לאורך זמן, ויש קשרים של מערכת הביטחון לאורך שנים שזה רגע היסטורי להפוך אותם לרשמיים, מסודרים ופומביים".
"הקשר עם בחריין – חשוב ומשמעותי"
השר גנץ דיבר על חשיבות הקשר של מדינת ישראל עם בחריין. "בחריין עומדת בפני עצמה כמדינה שאנחנו רוצים וצריכים לפתח איתה את הקשר – גם בהיבטים אזרחיים וגם ביטחוניים" אמר גנץ והוסיף כי "הסדרת שיתוף הפעולה תאפשר לנו לייצר פורומים וקבוצות עבודה שיתנו מענה לצרכים האופרטיביים של שתי המדינות. בחריין אינה ספיח של אף מדינה – הקשר איתה חשוב ומשמעותי".

על האיומים עמן מתמודדות המדינות אמר: "צריך לחזק את המחנה המתון, ויש כזה, והיחסים הפורמליים מאפשרים לנו להתכנס ולפעול מול איומים משותפים. אנחנו רק שנה מהסכמי אברהם – בעשור הקרוב יהיו התפתחויות משמעותיות".
גנץ התייחס גם לנוכחות של ארה"ב באזור ואמר כי "הנוכחות האמריקאית כאן ובאזור יוצרת עוגן אסטרטגי במזרח התיכון כפי שראינו בצי החמישי".

על חיסול המנהיג של המדינה האסלאמית – דאעש אמר גנץ: "אני לא יכול להיכנס לפרטי השיחות עם האמריקאים, בסופו של דבר זו פעולה אמריקאית, אוטונומית חשובה כולל על הקרקע והיא משדרת מסר חשוב למזרח התיכון. המסר שיש נחישות אופרטיבית אסטרטגית משמעותי ביותר. ככלל – שיטת הפעולה של האמריקאים היא לעשות פעולות גדולות, ויש להם את היכולת".
קרדיט: דוברות משרד הביטחון
"העם בלבנון לא אויב שלנו"
על הסוגייה הלבנונית והתמודדותה הכלכלית הלא פשוטה אמר כי "הגורמים הרלבנטיים מעודכנים". גנץ הוסיף כי לבנון איננה אויבת של ישראל, "כמי שהיה מפקד יק"ל, כמי שהיה החייל האחרון שיצא מלבנון, אני לא חושב שהעם בלבנון זה האויב שלנו. ואם ישראל יכולה לעשות משהו חיובי שתעשה. זה לא מזיק מול הלבנונים זה לא מזיק מול העולם. טוב שלבנון תהיה במצב כלכלי סביר בכדי לשמור על היציבות".
לסיום אמר כי "יתחיל מעכשיו שיח ונוכחות מוגברת של שיתופי פעולה ושל התעשיות כאן, ונגיע לפתרונות וסיוע שרלבנטי לצרכים של הבחריינים. זה בדיוק המהות של ההסכם – שנשב ביחד, נקים קבוצות עבודה ונמצא פתרונות קונקרטים".
"המטוס שהביא אותנו הוא המטוס עליו טס סאדאת בדרכו לירושלים"
שר הביטחון גנץ אמר בסיום הביקור: "אני מסיים ביקור מאוד משמעותי בבחריין, פעם ראשונה ששר ביטחון מגיע לביקור רשמי גלוי, והאמת היא שהם עשו את זה בפרופיל מאוד משמעותי וגבוה, וחתמנו על הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים. זה עוד אבן דרך בתהליך המאוד חשוב של הסכמי אברהם, שאנחנו כבר מלווים אותם למעלה משנה.
"ראינו את זה במדינות המפרץ השונות, ראינו את האירוע הזה גם במרוקו והוא מאוד חשוב. אנחנו נמשיך לפתח ככל שאפשר את היחסים, זה נראה לי דבר מאוד חשוב.
"ההסכמים הביטחוניים יכולים בסופו של דבר גם להניב סביבם קשת של שיתופי פעולה נוספים בתחומים אזרחיים, זה חשוב לכלל המדינות שמעורבות, בוודאי לישראל, אבל גם למדינות כאן במפרץ.
"ויש אנקדוטה אישית שאפשר לספר עליה: המטוס שהביא אותנו זה המטוס שהביא את סאדאת לירושלים לתת את נאום השלום הראשון שלו. אני באותה העת חייל בטירונות, מוקפץ לאבטח את סאדאת שעולה לירושלים לדבר שלום, והנה 44 שנה אחרי זה אני משתמש באותו מטוס לטוס לפתח את השלום. בשבילי מחשבה נחמדה אבל הרעיון הזה של שילוב הביטחון מצד אחד והחתירה לשלום מצד שני, זה הדבר שנכון שנמשיך ונעשה אותו.
שר הביטחון בתום הביקור בבחריין. קרדיט: דוברות משרד הביטחון
"אני מודה למלך על האומץ שלו לאפשר ביקור שכזה, אני מודה לכל מי שעסק בעניין הזה. מסרתי גם בשם רה"מ הרבה תמיכה בתוך התהליכים האלה ואני בטוח שיהיה אפשר להמשיך לפתח את התהליכים האלה כמו שצריך.
האמריקאים פעלו בסוריה ופגעו במנהיג דאעש הנוכחי, אני חושב שזו פעולה חשובה, פעולה אמיצה, לא מעט כוחות, מרחק לא קטן וביצוע פעולה נחושה מא' ועד ת'. אני לא נכנס לפרטים המבצעיים אבל אני חושב שזה מאוד חשוב, זה מסר חשוב לעולם – שאמריקה כשהיא רוצה היא גם יכולה".
