למרות מספר המתים הגבוה בגל הנוכחי – 728 ליתר דיוק, משרד הבריאות טרם החזיר תשובה לבקשת אישור החירום של התרופה הישראלית מקורונה MesenCure (מזנקיור) של חברת בונוס ביוגרופ החיפאית.
הבקשה הוגשה בתשיעי בינואר השנה, עם עליית מדדי התחלואה של הגל החמישי.
במכתב הבקשה שנשלח לשר הבריאות ולבכירי משרדו, נכתב בין השאר "מתוצאות הניסוי הקליני בחולי קורונה קשים להם ניתן MesenCure, עולה כי טיפול באמצעות המוצר, עשוי להציל את חייהם של כ-140 איש מכל 1,000 חולי קורונה קשים, כלומר הפחתה של 70% בתמותה של החולים הקשים".
נזכיר, כי נכון להיום ישנם 1,112 חולי קורונה המאושפזים במצב קשה בבתי החולים.
נתוני החברה מתבססים על ניסוי קליני שביצעה בחולים האחרונים. הניסוי כלל 50 חולי קורונה במצב קשה, שסבלו מדלקת ריאות וממצוקה נשימתית כתוצאה מהידבקות בקורונה. הניסוי הקליני הראה כאמור, הפחתה של 70% בתמותה של חולים אלו לעומת חולים שלא קיבלו את התרופה.
הבקשה של החברה ממשרד הבריאות חריגה. משרד הבריאות מהווה לרוב כרגולטור שני, שמאשר תרופות וטכנולוגיות רק לאחר אישור ה-FDA האמריקני או ה-EMA האירופאי. עם זאת, בקורונה אישר משרד הבריאות מספר הליכים בעצמו: בין השאר את מנות החיסון ה-3 וה-4 מקורונה, שבזמן שאושרו כאן עוד לא אושרו בשאר העולם.
משפחות רבות של מאושפזי קורונה יחד עם רופאים במחלקות קוראים, על בסיס נתונים אלו, למשרד הבריאות להעניק אישור חירום לתרופה. כיום היא ניתנת בנתיב של 'טיפול חמלה' בלבד, כלומר בכפוף להסכמת הרופא המטפל ולאחר וועדה מיוחדת שמתכנסת לצורך כך. עד כה ניתנה התרופה לכ-30 מטופלים בישראל לאחר הניסוי הקליני, והציגה שיעור הצלחה דומה לזה שהציגה בניסוי עצמו.
נזכיר: עיקר התרופות הייחודיות שאושרו לטיפול בקורונה בישראל הינן תרופות המיועדות לחולים במצב קל, מספר ימים לאחר ההדבקה. תרופות אלו כוללות את הגלולה פקסלוביד של פייזר, ואת הגלולה מולנופיראוויר של מרק. כך, החולים שכבר הגיעו למצב קשה נותרים חסרי מענה תרופתי הולם.

תגובת מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה: "על אף התוצאות המעודדות עד כה, הטיפול נבדק על מספר קטן מאד של מטופלים ולכן, כמו שגם נאמר לחברה, יש להתקדם במחקר קליני, ולהוכיח יעילות ובטיחות, גם בעת הזו".
