כנס 'גיור על הנייר' של ארגון 'חותם' התקיים אמש (שני) בשיתוף עם מוסדות בית מוריה בבאר שבע, הכנס שהתקיים בהשתתפות מאות משתתפים וצופים עסק בעתיד זהותה של מדינת ישראל לנוכח רפורמת הגיור, והשלכותיה של הרפורמה על הרבנות והמשך ההתנהלות בחברה הדתית.
הרבנים הרבים שהגיעו אל הכנס מתחו ביקורת על קידום הרפורמה בידי השר מתן כהנא וכן על התנהלות הממשלה ברפורמת הגיור, ובהונאה ומפח הנפש אשר צפויים לעבור המועמדים לגיור שלא כהלכה.
רבה של קריית ארבע לשעבר, הרב דב ליאור אמר בכנס כי התרחיש בו ניתן להתגייר ללא קבלת עול מצוות זו הצגה, "כל מי שלומד יודע שהיסוד לגיור הוא קבלת עול תורה ומצוות. לא לדעת את כל התורה, אבל להביע רצון לקבל עליו את התורה ומצוותיה. אבל אם מלכתחילה הוא לא ישמור על שום דבר זו הצגה ולא קבלת מצוות. ואם אנחנו יודעים שזו הצגה, או בשביל חתונה, או בשביל מענק כספי, זו לא גירות וזו לא כניסה לעם ישראל", אמר הרב ליאור.
בדבריו התייחס הרב בחריפות כנגד הגורמים שדוחפים את רפורמת הגיור בממשלה "בעלמא דשיקרא הם רוצים לתת לגיטימציה לדרכי הזוהמה והתרבות שלהם, באומרם שהציבור יכריע. מי זה הציבור שלהם, אנשים ריקים ופוחזים שרוצים לכפות את דרכיהם על הרוב. כל זה קורה כי הם רוצים ללכת לקראת הליטיים האלו – ולצבור עוד כמה קולות. קבלת תורה ומצוות זה דבר בסיסי, אי אפשר להתפשר כאן, לא בדברים ששייכים לעצם קיומה של האומה", הוסיף הרב ליאור.
נשיא ארגון חותם, הרב יעקב אריאל, אמר בכנס כי הפקפוק בסמכותה של הרבנות נובעת ממקורות מפוקפקים "יש רבנים שהם מיעוט קטן שמסתמך על מקורות מפוקפקים שרוב הרבנים בארץ לא משתמשים בהם. ההסתמכות על מקורות שבהם משמע שאפשר להסתפק במינימום, הם מקורות שדיברו בתקופות אחרות. לא בתקופה שלנו. כמו שיש מדינה אחת, ממשלה אחת, צבא אחד, יש גם הלכה אחת ורבנות אחת. שהיא הסמכות העליונה", אמר הרב אריאל.
הרב שמעון כהן, ראש מוסדות בית מוריה דיבר בכנס על הפגיעה הקשה בעם ישראל "הבעיה מתחילה כאשר ישנו רצון לפתות את הגר בלי רצונו. גר שמגיע מתוך רצון פנימי ומשמעותי, מתוך הבנה עמוקה ומחויבות, עם ישראל מצווה לקבל אותו. רובם המכריע של הרבנים בארץ ישראל מתנגדים לרפורמה. קוראים לה שמד ומבכים על ההתבוללות שתהיה בארץ.
השאלה האמיתית כאן היא האם יש רבנות או אין רבנות. האם יש תורה או אין תורה. טוענים שהמהלך הזה יחזק את הרבנות הראשית, ובאותו זמן דורכים על הצוואר של הרבנות. ואחר כך שואלים למה אנחנו צועקים. כי כואב לנו! כי מפרידים את הדת מהמדינה בארצנו", הזדעק הרב כהן.
חה"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית, אמר בכנס כי המציאות אליה מובילה הרפורמה היא נוראית "אם אנחנו נפתח את הדלת לסיטואציה שבה בתי דין לגיור שמדינת ישראל מכירה בגיור שלהם, אבל חלק גדול משומרי התורה והמצוות, חלק גדול מהרבנים לא מכירים בגיור הזה, אנחנו עושים עוול נוראי לאוכלוסייה הזו. זו הונאת הגר בצורה הגרועה ביותר. יבואו אנשים, יכנסו למערך גיור, יקבלו פתק שאומר שהם יהודים, אך הפתק הזה לא יהיה שווה כלום. אותם אנשים מוכנים לגרום צער כזה בגלל החלום לכפוף ידיים לרבנות?, לאיפה הגענו", אמר חה"כ רוטמן.

בכנס השתתפו גם: הרב אליעזר אלטשולר, רב היישוב סוסיא, הרב אברהם ואזנה ראש ישיבת אש קודש, הרב רחמים פיניש ראש ישיבת בני עקיבא אהל שלמה, הרב גדי רווח, הרב סיון סרור, הרב בועז עגמי, הרב יוני הראש, הרב יוני סמואל, הרב אהרון מרציאנו, והרב דודי שרים ראש גרעין בערד.
הכנס שעסק בעתיד זהותה של מדינת ישראל לנוכח רפורמת הגיור והשלכותיו, התמקד בתוצאות הצפויות מהרפורמה להמשך קיומו של העם היהודי. הנואמים בכנס דיברו על היחס הראוי והחם שהתורה מצווה לתת לגר, ועל ההונאה בפיצול סמכות הגיור שתוביל למפח נפש של מתגיירים רבים שיגיעו מתוך כוונה אמיתית להתגייר.
