כמה פעמים יצא לכם לשמוע או לפגוש במקרה הבא: בתי עסק, חברות הייטק, חברות אבטחה ומגוון סוגים נוספים של עבודות החליטו שלא לקבל לשורותיהם עובד חדש כיוון שהוא כבר לא צעיר. "העולם שייך לצעירים" נוהגים לומר, והתחושות הללו מסבירות היטב מדוע.
"אמרו לי – מחפשים אנשים בגילאי 35 ומטה"
לא מדובר במשהו חדש. עודד לוינטון, תושב רעננה בן 72, שימש בעברו במגוון תפקידים מכובדים לכל הדעות. "הקריירה שלי הייתה בתחום הכלכלי והכספים. אני בוגר B.A. בכלכלה ומנהל העסקים, עבדתי בתדיראן, בעמינח הייתי סמנכ"ל, לאחר מכן הייתי מנכ"ל של חברת אמריקן קומפורט" מספר לנו עודד.
לדבריו, בשנת 1999, כאשר החליט להיפרד לשלום מחברת אמריקן קומפורט ולעבוד בעבודה אחרת בתחום, הוא סורב. "רציתי לעזוב לעסק אחר שהוא דומה. הצגתי את מועמדותי בתחומים שהיה לי הרבה ניסיון והוכחות. התשובה הייתה שהם מחפשים אנשים בגילאי 35 ומטה".

בשלב הזה הבין עודד שהוא מקוטלג מכאן והלאה כבעייתי יותר במציאת עבודות, "התחלתי לחקור מה קורה עם זה בארץ ובאירופה" מציין עודד. מתוך הבנה שמדובר במצוקה כללית לבני גילו, החליט לפתוח עמותה שתיתן סיוע ומענה לבני 40+ להשתלב כראוי בשוק העבודה. בהמשך, עבד בשיתוף פעולה עם 'עמותת תל"ם', עמותה וותיקה בתחום הסיוע למבוגרים בני 60 ומעלה במציאת עבודה.
מבוגרים מתוסכלים מהמהירות של הצעירים
לאחר ששיתפו פעולה יחד, הוחלט בשנת 2009 לפתוח מרכז של העמותה בנהריה, שם ישמש עודד לוינטון כמנכ"ל, וכך אכן היה. לדבריו, יש הרבה מאד מבוגרים בגילאי 60 ומעלה, שאמנם יש להם סמארטפונים עם חשבונות וואטסאפ, פייסבוק וכדומה, אך הם יודעים להשתמש בהם לשימוש אישי בלבד.
"כשמדברים על עבודה במסגרת ארגון או מפעל זה שונה מאד" אומר עודד ומוסיף כי "לצעירים לעומת מבוגרים יש תגובה מהירה בתחום, וזה מקשה על המבוגרים. בתחילה היינו שולחים מבוגרים לקורסים עם צעירים, והם היו מתוסכלים מזה מאד".

לכן, החליט עודד למקד את פעילות העמותה לכלל תחומים בהם ניתן לשלב את המבוגרים. "הכיוון שלנו הוא לא להכשיר את המבוגרים האלו לתחום ההייטק. לא כל העובדים בהייטק הם מתכנתים. יש את הפקידים, מנהלי החשבונות, כל מיני. אני חושב שהיכולת של אותם האנשים להצטרף אל ההייטק היא לא לתחום הדיגיטל כי בזה הם בדרך כלל חלשים. למעט אותם מבוגרים שהיה להם ניסיון כזה בעבר.
אנחנו מדברים על הקהל ברמה סוציו אקונומית בינונית ומטה, בנושא הזה לא נוכל לשבור להם את תקרת הזכוכית, ולכן אנחנו מוצאים להם עבודות מעניינות ומספקות לא פחות".

"הלקוח העיקרי שלנו הוא מחפש העבודה ולא המעסיק"
כשאנו שואלים אותו מה הייחודיות של העמותה שלו לעומת מרכזי ההשמה הקיימים היום הוא מסביר על מדיניות שונה לגמרי, "המסר שלנו בניגוד לחברות השמה אחרות, הוא שהלקוח העיקרי שלנו הוא מחפש העבודה ולא המעסיק. נכון שאנחנו צריכים לענות גם לדרישות המעסיק, אבל הוא לא העיקר אלא כלי, עיקר הרצון שלנו מופנה למחפש העבודה המבוגר. זו הסיבה שדרך הטיפול שלנו היא שונה.
אנחנו מטפלים בהם ברמה הפרטנית, לא שולחים אותם לקורסים אלא נותנים להם הדרכה אישית אחד על אחד. אנו מלויים אותם לכל אורך התהליך". לדבריו "לחפש עבודה – זו עבודה בפני עצמה".
סניף העמותה בנהריה אמנם נשא פרי וסייע למבוגרים רבים, אך למרות זאת המרכז נסגר. עודד לוינטון מסביר כי בואה של הקורונה שיתקה לחלוטין את פעילות העמותה. הפסקת המימון של העמותה ע"י עיריית נהריה – הייתה מכת מוות סופית למרכז, שנסגר בשנת 2020.

בימים אלה עמותת תל"ם פותחת את מרכז ההשמה החדש שלה בדרום תל אביב. עמותת תל"ם יוצאת לראשונה בקריאה לחברות הייטק הגדולות ולחברות נוספות לפתוח את שעריהן לאוכלוסיית הגיל השלישי.
בתחילת חודש ינואר פתחה עמותת תל"ם את מרכז ההשמה החדש שלה בעיר תל אביב, מרכז השמה זה הוקם על מנת לסייע למבוגרים קשיי יום למצוא מקומות עבודה שיאפשרו להם להתפרנס בכבוד. אחד מכיווני הפעולה המרכזיים והחדשניים של העמותה הוא שילוב של אוכלוסיית הגיל השלישי בעולם ההייטק במקצועות כמו – שמירה, אדמיניסטרציה, תפעול וכו'.
עודד לוינטון מציין שהוא "בהחלט מאמין כי חברות הייטק יבינו מהר מאוד שלאוכלוסיית הגיל השלישי קיימות יתרונות רבים וערך מוסף ממשי, בהחלט יכולה להיווצר כאן הדדיות נהדרת".
