הגירעון במדינת ישראל לשנת 2020 עומד על 160.3 מיליארד שקלים, כלומר 11.7% מהתוצר. נתונים אלו עולים מתוך נתונים אשר משרד האוצר אשר מפרסם היום (ב'). עוד עולה מהנתונים כי הגרעון מהווה זינוק של 8% ביחס לגרעון ששנת 2019 גמרה איתו.
כפי שניתן לשער, הזינוק בגירעון מגיע על רקע ההתמודדות עם נגיף הקורונה: נמצא כי ישנו גידול של 68.6 מיליארד שקלים בהוצאות המדינה לצורך התמודדות עם משבר הקורונה ומימון תכנית הסיוע הכלכלית.

בתוך כך, חלה ירידה של 6.5 מיליארד שקלים בהכנסות מגביית מיסים – ירידה שנחשבת נמוכה יחסית. כמו כן, ירידה זו משקפת את העובדה שמי שנפגע בצורה המשמעותית ביותר במהלך חודשי משבר הקורונה הם אלה שהכנסותיהם קודם למגפה היו נמוכות יחסית.

במשרד האוצר מעריכים שהמשק הישראלי הצטמצם במהלך השנה החולפת ב-3.3%. נתון זה הוא בניגוד לתחזית קודמת – לפיה הפגיעה תהיה גבוהה יותר. בנוסף, המדינה הקצתה כ-85 מיליארד שקל לתוכנית הכלכלית לשנת 2020, מתוכם ביצעה רק כ-69 מיליארד שקל.
עם זאת, נציין כי לפי נתוני האוצר, הגידול בגירעון של ישראל ב-2020 צפוי להיות נמוך מעט לעומת הממוצע במדינות ה-OECD, נתון מעודד בהתחשב שישראל נכנסה אל המשבר עם גירעון גבוה יחסית.
