accessibility-icon
share-icon
אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

הרבנות הראשית על בג"ץ החמץ: "נתקשה להבטיח מזון כשר בבתי החולים"

הלל ביטון רוזן

הלל ביטון רוזן

כו טבת ה'תשפא (10.01.21)

0

like

0

dislike

לאחר שבג''ץ התיר הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח, התגובות לא איחרו להגיע. ח''כ גפני על שופטי בג''ץ: "חצופים". הרבנות הראשית: "פגיעה אנושה במרבית אזרחי ישראל"


הבוקר הכריעה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות כי לא יתקיים דיון נוסף בדרישת הרבנות הראשית לישראל, לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח.

מאז קום המדינה מתקיים סטטוס קוו, לפיו לא מכניסים חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח כדי לאפשר לרוב היהודי החולה לאכול ללא בעיות. אולם בשנים האחרונות ארגוני שמאל קיצוני וארגונים תומכי טרור וחרם כמו עדאלה עתרו לבג"ץ, בדרישה לפגוע בסטטוס קוו ולחייב בתי חולים לאפשר הכנסת חמץ לשטחם.

למרות עמדת הרבנות הראשית, כי אישור להכניס חמץ ימנע מיהודים לאכול במקום במהלך החג, קבעו בעבר שופטי בג"ץ  שמותר יהיה להכניס חמץ לבתי חולים, וגם להשתמש בכלים של בתי החולים במהלך חג הפסח עם חמץ. הרבנות הראשית והרבנים הראשים הגישו בקשה חריגה לדיון נוסף, אולם הבוקר הנשיאה אסתר חיות דחתה זאת, בטענה שמדובר בהחלטה הגיונית ולגיטימית.

maximize-image
images-count3+
צילוםף יונתן זינדל, פלאש 90

שי גליק, מנכ"ל 'בצלמו': "מדובר באותה נשיאה שסרבה לאפשר דיון נוסף בפרשת הרס בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל. בג"ץ מעדיף לדאוג למחבלים לתומכי טרור ואנשי חרם ושנאה , העיקר לפגוע באזרחי ישראל ברוב היהודי ובמסורת ישראל. הגיע הזמן שבגץ ידע את מקומו .נמשיך לפעול לביטול העריצות המשפטית".

הרבנות הראשית לישראל מצרה מאוד על החלטת בית המשפט העליון לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף בהרכב שופטים רחב יותר בפס"ד המתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים. כזכור, בבקשת הרבנות הראשית לקיום דיון נוסף תמך היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט.

למרבה הצער, בדחיית החלטה לקיום דיון נוסף ובקבלת פסק הדין, לא ניתן משקל מספק למרבית אזרחי מדינת ישראל אשר נמנעים מצריכת ומגע עם חמץ בפסח ונזקקים להתאשפז בבתי החולים בחג הפסח ובכך נוצרה פגיעה אנושה ברוב הציבור.

תגובת הרבנות

הרבנות הראשית מביעה את חששה כי מעבר לפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל, הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח תגרום לשומרי כשרות להדיר את עצמם מבתי החולים תוך הימנעות מקבלת טיפול רפואי, ובכך אף לסכן את בריאותם. כתוצאה מפסק הדין ומדחיית הבקשה לקיום דיון נוסף, הרבנות הראשית תתקשה להבטיח מזון כשר בבתי החולים.

"אנו תקוה כי יימצא פתרון לעניין באמצעות חקיקה או בכל דרך אחרת למנוע מכשול זה שמהווה פגיעה אנושה במרבית אזרחי ישראל. עד לתיקון המצב, הרבנות הראשית קוראת לציבור הרחב הפוקד את בתי החולים להישמר מלהיכשל ולבוא במגע עם חמץ בימי חג הפסח" כך נמסר מהרבנות.

הרבנים הראשיים לישראל הוסיפו "אנו קוראים לכל נציגי הציבור אשר לבם חם אל תורת ומסורת ישראל לפעול לתיקון ההחלטה".

התגובות על הפסיקה

ח"כ גפני על פסיקת החמץ: "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות. נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכח הלא מוגבל שלהם".

.
maximize-image
images-count3+
ח"כ משה גפני "שופטי בג"צ החצופים לא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עוה"ד אביעד הכהן, שייצג את הרבנות הראשית בתיק: "יביא למתיחות מיותרת, לעימותים ולמאבקי כוח דווקא בבתי החולים, שבהם שוהים מטופלים, עובדים ומבקרים בני כל המגזרים"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב: "שוב בג"צ מוחק ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל. אחת המשימות המרכזיות הממשלה הבאה זה לתקן את ההשתוללות הבריונית וחסרת הסמכות של בג"צ בקביעת סל הערכים של מדינת ישראל. קבוצה סגורה של אנשי שמאל השתלטו שלא ברשות ושלא בסמכות על מדינת ישראל, זה חייב להפסק".

maximize-image
images-count3+
"בג"צ מוחק ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל". צילום: אורן בן הקון, פלאש 90

סגן השר אורי מקלב: "פסיקת בית המשפט אינה מגיע על רקע חוקתי, אלא מתוך השקפת עולם מנוכרת של השופטים שאינם מייצרים את הרוב בארץ ישראל השומר כשרות בפסח. פסיקה אטומה ומנוכרת זו לא באה לאפשר חופשיות למי שאינו רוצה להקפיד על חמץ בפסח – אלא פוגעת באופן ממשי ברוב ישראל השומרים מחמץ בפסח, ופוגעת באופן המעשי מהחולים המאושפזים בבתי החולים לשמור כשרות בפסח. בית המשפט בפסיקתו זו מייצג את עצמו בלבד".

יו"ר ש"ס השר דרעי: "לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית, בתי חולים יחוייבו להכניס לתחומם חמץ בפסח".

ח"כ יעקב טסלר בתגובה להחלטת בג"ץ: פעם אחר פעם בג"ץ מתערב בתחומים שאינם בסמכותו ודוחף את הכנסת לקבוע בחקיקה נורמות שהיו בקונצנזוס במשך כל השנים. מרבית אזרחי ישראל נזהרים מאיסור חמץ בפסח וקבלת עתירה קנטרנית הפוגעת במרבית הציבור, רק מוכיחה את הצורך המיידי בהגבלת כוחו של בג"ץ וצמצום זכות העמידה".

maximize-image
images-count3+
יעקב טסלר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סגן השר פרוש: "מדובר בפסיקה שערוריתית שמצטרפת להתנהלות הדיקטטורית והאטומה של שופטי בג"צ, שדורסת את רצונם של רוב חלקי העם ופוגעת בסטטוס קוו. אין מנוס מלחוקק חוקים שיגבילו ויעמידו את בג"צ במקומם".

סגן שר הפנים הרב יואב בן צור: "מדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית ואחרי זה דמוקרטית. לאורך כל הדורות והגלויות עם ישראל חלם ונלחם להגיע לארץ ישראל נחלת אבותינו בכדי שיוכלו לשמור את תורת ישראל. שופטי בג"ץ שוב פעם בוחרים להתערב בצורה שערורייתית בנושאי הדת תוך פגיעה בתורת ישראל ועם ישראל".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, אמר בתגובה להחלטת נשיאת ביהמ"ש העליון לא לקיים דיון נוסף בסוגיית בתי החולים בפסח: "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח. במופע מרהיב של ניתוק הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד. באי בתי החולים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי, וטוב תעשה הרבנות אם תעשה חשבון נפש ולא תנסה לכפות שוב החמרות קיצוניות על אנשים במצבי חיים מורכבים ממילא".

עקבו אחרינו גם ב-Google News