ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הגישו לבג"ץ הערב (ב') את תגובתם לעתירה בפרשת חאן אל אחמר.
בתגובה החתומה על ידי תצהירים משותפים של מאיר בן שבת, ראש המל"ל, ואבי רואה, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, נאמר: "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם ובעניין זה אין שינוי בעמדתו. בד בבד, הוחלט על-ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים".
בתצהיר המדינה הודגש כי "ישנם שיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים. עוד נאמר כי בנוסף לנסיבות אלו, ישנן מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה. "החלטת הדרג המדיני כי העת הנוכחית אינה מאפשרת לממש את צווי ההריסה במתחם במהלך ארבעת החודשים הקרובים. פרק זמן זה ינוצל למיצוי הבחינות הנדרשות לשם גיבושו של מתווה מוסכם למימוש צווי ההריסה במתחם", וכי ככל שהמאמצים לגיבוש מתווה מוסכם לא יישאו פרי, יידרשו משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון מחדש לשאלת עיתוי מימוש הצווים.

כזכור, בשנת 2018 הוציא בג"ץ פסק דין שנתן למדינה 'אור ירוק' לפינוי המבנים הבלתי חוקיים בחאן אל אחמר הבנוי על גבי אדמות מדינה, בתוך תחום הקו הכחול של הישוב כפר אדומים. זמן קצר לאחר פסק הדין, הצהיר ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, כי "חאן אל אחמר יפונה, עם או בלי הסכמה. זה לא ייקח הרבה שבועות, זה יהיה הרבה יותר קצר".
לאחר שעברו חודשים רבים בהם לא פונה המתחם, שוב הוגשה עתירה לבג"צ בבקשת צו על תנאי כנגד המדינה, שתנמק מדוע איננה אוכפת את החוק ואת יישום פסק הדין בתוך פרק זמן קצוב. המדינה הייתה אמורה להגיב לעתירה ערב מועד הבחירות השניות לכנסת בשנת 2019 וטענה כי הממשלה דאז הייתה ממשלת מעבר, ולפיכך ביקשה לדחות את מועד התשובה עד לאחר הקמת ממשלה. המשבר הפוליטי המתמשך אישר בג"ץ לדחייה נוספת.
בספטמבר האחרון, שופט בית המשפט העליון, נועם סולברג, דחה את בקשת ראש הממשלה נתניהו, לדחות בשישה חודשים נוספים את הדיון בדרישה לפינוי חאן אל אחמר, ומתח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה: "בקשה מביכה".

כאמור אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור לעדכן את בג"ץ לגבי עמדת הדרג המדיני על פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר, אולם התגובה, שהגשתה נדחתה שוב ושוב, הגיעה רק כעת.
בתנועת רגבים הגיבו בחריפות לעמדת המדינה: "ההתחייבות כביכול מצד המדינה לאכיפת החוק ולקיום הליכי הידברות מול התושבים, אינה שונה במאומה מהפעמים הקודמות בו הצהירה המדינה בפני בג"ץ את אותם הדברים בדיוק", אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים. "כך הוצהר בעתירה הראשונה שהגשנו בשנת 2009 ובכל העתירות שהוגשו לאחר מכן בעניין זה, לאחר שהמדינה לא עמדה במימוש הצהרותיה. בכל פעם נשלף קלף אחר מערימת התירוצים מה מונע את מימוש הצהרות המדינה. אנו תוהים האם נתניהו התבלבל בין "לא יכול" ל"לא רוצה"?
