accessibility-icon
share-icon

תם הדיון בבג"צ | פרקליט הצבא: "הטיעון של מחלת נפש לא רלוונטי המחבל בחר את הקורבן ספציפי"

מערכת C14

מערכת C14

כד תשרי ה'תשפא (12.10.20)

0

like

0

dislike

בית המשפט התכנס בכדי לדון בעניין הרס בית המחבל שרצח את שי אוחיון הי"ד חברי הכנסת מאי גולן ומתן כהנא הגיעו כדי לתמוך, המשפחות השכולות הגיעו כדי למחות


בית המשפט העליון דן ברגעים אלו בעתירת משפחת המחבל חליל מחמד דויכאת אשר רצח לפני מספר שבועות את הרב שי אוחיון ז"ל בפיגוע דקירה בצומת סגולה בפתח תקווה. את העתירה למניעת הריסת בית המחבל הגיש ארגון הדה לגיטמציה "המוקד להגנת הפרט" שבמימון של ממשלות אירופה מגן על מחבלים ובני משפחותיהם.

דברי אלמנת הרב שי אוחיון לאחר המשפט.

עו״ד דקה מהמוקד להגנת הפרט טענה בפתח הדיון כי המחבל המתועב אינו היה מודע למעשיו שכן הוא היה בבחינה פסיכיאטרית ואף בעבר נטל תרופות פסיכיאטריות. עו"ד ביקשה מהשופטים להשהות את ההליכים לכל הפחות עד שיהיו ממצאים מהסתכלות פסיכיאטרים ולדעת אם יש לו ׳אחריות פלילית׳.

עוד הוסיפה עורכת הדין כי "אין למה לפגוע באישה ו5 בנות, זה ייצר שנאה ולא ייצור הרתעה. הריסת הבית עלולה ליצור כאב גדול למשפחת המחבל "זה עלול לייצר פגיעה נוספת בחיי אדם".

עורך הדין מטעם הצבא ענה לטענות ואמר כי "התחלית היא הרתעתית נטו, עניינית. שום נקמה" אין בעניין.

אז אמר השופט מזוז בתגובה לדברי עורכת הדין כי "המצב הנפשי של המחבל רלוונטי" לפסיקה, "מה בוער לכם? למה לא לחכות שבועיים עד חווד פסיכיאטר מחוזי".

פרקליט הצבא אמר כי הטיעון של מחלת נפש לא רלוונטי לביצוע ההריסה "המחבל בחר את הקורבן ספציפי, בחר אותו בקפידה לאחר זמן רב, לא רצח עובר אורח מזדמן".

לגבי טענת העותרים מהמוקד להגנת הפרט לשאלה מדוע לא הורסים רק את החדר ענה הפרקליט: "למחבל היה זיקה ברורה לכלל הדירה, ל2 הקומות לרבות החללים המשותפים".

בתגובה ענה לו מזוז כי: "אין מחלוקת שהבית שימש את כלל המשפחה. למה לא נענתם לבקשתם להרוס רק חלק?" שאל.

אז, החלה לדבר אלמנת הנרצח, סיוון אוחיון ואמרה: "תודה רבה על ההזמדנות לדבר ,ממש חשוב לי לעמוד כאן שתשמעו את קולי, קשה לי מאוד. מחבל הרס את ביתי הרס את חיי את חיי ילדי. הילדים שלי עדיין מחכים לאבא שלהם שיבוא. אבא שלהם הבטיח שהוא יבוא והוא לא בא".

"היה איש של אמת ושלום, היה איש של שמחה, המחבל לקח את החיים שלו ושלנו הוא לא בדק מי נפגע הוא לא בדק מה הנזק".

"רציתי לומר שדובר רבות שהרוצח מתמודד עם בעיות נפשיות" התייחסה לטענות ההגנה והמשיכה: "פסיכותרפיסטית שמתמודדת עם בעיות כאלו, הם לא קמים לרצוח מישהו עם חזות יהודית. הם ירצחו בן משפחה או קרוב אליהם".

"יש גופים רבים שנוהגים להטיב עם הרוצח ומשפחתו. הרוצח מקבל תנאים טובים בכלא ורק נותנת לו עוד מוטיבציה, מחבל צריך לחשוב פעמיים שההתרעה תהיה קשה".

"אני רואה עליית מדרגה בטרור, מיהודה ושומרון הגיע למרכז הארץ. אני פונה אליכם, לשופטים, שהכח בידיים שלכם, אנחנו מצווים לתקן את העולם כמה עוד יתומים נצטרך? כמה עוד הורים יקברו את ילדיהם? אני עומדת כאן ומבקשת דיי!" סיימה.

רגע לפני הדיון דיברה אלמנת הרב שי אוחיון לכלי התקשורת ואמרה: "חשוב לי שהצדק יעשה ושתהיה כאן יכולת הרתעה חד משמעית".

בשבוע שעבר פרסמנו כי נעשתה פניה מטעם ארגון 'בצלמו' לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדרישה למנות הרכב שופטים, כזה שדעותיו אינן ידועות מראש: "זה לא סוד שישנם שופטים המתנגדים פומבית לכל הריסת בתי המחבלים, ובראשם השופט מני מזוז שרק לאחרונה ביטל את הרס בית המחבל, רוצח החייל עמית בן יגאל".

הדברים אולי חלחלו לבית המשפט העליון כאשר אמש פורסם הרכב השופטים שנבחר לדיון היום ויכלול את השופטים: נועם סולברג, מני מזוז ויעל וילנר. הרכב שבהחלט מאפשר אופטימיות זהירה לגבי תוצאת הפסיקה היום.

עקבו אחרינו גם ב-Google News