על רקע הדיונים היום (א') בקבינט הקורונה וההחלטה על סגר שיחול מערב ראש השנה, יום שישי הקרוב, נשאו ראש הממשלה נתניהו שר הבריאות אדלשטיין ופרויקטור הקורונה גמזו הצהרות לציבור.
"אני יוצא בשליחותכם למשימה היסטורית להיפגש עם נשיא ארה"ב ועם נציגי איחוד האמירויות ובחריין. אני יוצא להביא שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה" פתח ראש הממשלה. "שני הסכמי שלום בחודש אחד. זהו עידן חדש של שלום, שאני פועל למענו 25 שנים. ההסכמים הללו יזרימו למשק שלנו מיליארדי דולרים והשקעות. זה תמיד טוב אבל זה טוב במיוחד בקורונה".
"זה שישה חודשים שהמגפה מכה בכל העולם", המשיך נתניהו. "30 מיליון נדבקו, מיליון בני אדם מתו. היינו בישראל בין הראשונים בעולם את גדולה הסכנה סגרנו את השמיים ועשינו סגר. בזכות ההחלטות הללו מספר החולים הקשים נמוך מאוד ביחס לאוכלוסייה, גם מספר הנפטרים הוא בין הנמוכים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה".
"מכיוון שהיינו בין הראשונים יכולנו להיות בין הראשונים לפתוח אותה, נתנו הלוואות ומענקים לאזרחים, וכיוון שהיינו בין הראשונים לפתוח את הכלכלה היא במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם" התייחס נתניהו למצב הכלכלי ולהחלטה לפתוח את המשק לאחר הסגר הראשון.
"אני יודע שיש לנו המון בעיות וקשיים, אנחנו עובדים בלי סוף כדי לעזור לאזרחים. זה שפתחנו מוקדם את הכלכלה ומהר היה לי לזה צד כלכלי מובהק, ההחלטה שלנו הביאה לכך שיש לנו פחות חולים קשים, נפטרים פגיעה בכלכלה. אבל שפתחנו את הכלכלה, אני מצטט את עצמי: "כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה" זה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם וגם פה, בכל המדינות פתחו, התחלואה עלתה ואז מה עושים? מגבילים וסוגרים".
"כשעלתה התחלואה אצלנו, שאלתי את פרופסור גמזו ואת המומחים מתי נניף דגל אדום", סיפר ראש הממשלה "הם השיבו – כשמערכת הבריאות תניף דגל אדום. ביום חמישי הם הניפו דגל אדום. בכירי משרד הבריאות הזהירו אותנו שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מידיים".
על הסגר אמר רה"מ: "בישיבת הממשלה קיבלנו את ההחלטה על לשלושת השבועות הקרובים עד לשמחת תורה. המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת על בסיסי מתכונת מרץ אפריל. המגזר הפרטי יעבוד כרגיל, אבל ללא קבלת קהל חוץ מאשר שירותים חיוניים".
על התפילות בחגים: "יהיה מתווה מיוחד לתפילות. הסופרים ימשיכו במשלוחים. תהיה מניעה מהתקהלויות ואנו מבקשים עשרה אנשים בחילל סגור ועשרים בקפסולות בחוץ וגם הגבלת תנועה של 500 מטר, עם ספורט יחידני".

לאחר שסיים נתניהו, מסר שר הבריאות יולי אדלשטיין את הצהרתו:"במשך שלושה חודשים ניסיתי להימנע מסגר, עשיתי את הכל על מנת שכולנו נוכל לחיות בצד הקורונה עם הגבלות פה ושם עם שמירה על תחלואה ברמה סבירה עם מספר חולים קשים ותמותה ברמות שאנחנו יכולים, עם כל הקושי, לחיות איתה. זה לא המצב".
"לא נותרה לנו ברירה, אנחנו כמערכת הבריאות באנו לממשלה קבינט ואמרנו – על מנת לבלום את עליית התחלואה ולאפשר לצוותים הרפואיים קצת לנשום, על מנת שלא נאבד שליטה על הנגיף אנחנו חייבים להביא הגבלות מאוד לא פשוטות למשק, לחיי החברה ועוד בתקופה הזו של חגים בישראל. זה לא פשוט, גם לי קשה לחשוב על ראש השנה או יום כיפור בצורה כפי שזה נראה ללא המשפחה הקרובה וללא ההתקהלות הגדולה בבית הכנסת – אבל זה צו השעה".
"זה תלוי מאוד בכולנו, אם כשיהיו הגבלות אנחנו, כולנו, אזרחי ישראל מכל מגזר שהוא לא נשמור על הכללים ולא נציית להנחיות אז המצב פשוט יימשך ואז באמת כל ההגבלות יהיו לחינם, אם לעומת זאת אנחנו נשמור על ההנחיות הבסיסיות וגם על ההנחיות הלא פשוטות של משרד הבריאות והממשלה מביאים לתקופה הזו אז יש אור בקצה המנהרה, אנחנו כן נהיה ערוכים לקטיעת השרשראות בצורה טובה יותר".

כאמור, הסגר צפוי להתחיל בשעה 14:00 ביום שישי, אורכו בשלב הראשון שלושה שבועות. בהמשך יכולים שרי הממשלה להאריך את הסגר לחודש, וירדו מתכנית תלת שלבית לדו שלבית. כשמיד אחרי הסגר יתקיים מעבר לתכנית הרמזור.
כזכור מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את המשך קיום הלימודים במערכת החינוך עד ערב ראש השנה, שיחול ביום שישי הקרוב. עוד נקבע כי ככל הנראה נתב"ג יוחרג מהסגר, אך ההחלטה בנושא ככל הנראה תתקבל רק מחר, באמצעות ועדה מצומצמת בראשות שרת התחבורה מירי רגב.
"בשבועיים הראשונים מערכת החינוך תהיה סגורה אבל צריך לשקול בשבועיים שלאחריהם לאפשר פתיחת הגנים והכיתות הנמוכות" אמר ראש הממשלה בישיבה, והוסיף "מבקש שפרופסור גמזו יקבע את הקריטריונים והיעדים להשגת המטרה הזאת".
עוד לפני כן, הודיע שר השיכון ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מהממשלה, זאת על רקע התנגדותו לסגר בחגים.
במכתב ששלח לנתניהו כתב השר ליצמן: "מזה כחודש ימים, בעוד אנו מתמודדים עם נתוני התחלואה בישראל, אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת".

