המערכת הפוליטית מגיבה לחשיפה לפיה הוסתרו חשדות לפלילים מצד חוקרים בתיקי נתניהו.
שר המשפטים לשעבר, ומי שמכהן היום כשר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר: "עצוב לראות את השחיתות במערכות אכיפת החוק לא רק בסדרות טלוויזיה, אלא גם בחיים עצמם. מערכות שהעמידו אג'נדות מעל חקר האמת. וד"ל. פעילות משולבת כנסת/ממשלה יכולה להביא לתיקון. לצערי, לא כל החברים בקואליציה מחויבים לתיקון זה, ויש הפועלים במסגרתה כיו"רי ועד העובדים של המערכות".
והוסיף: "כשר המשפטים, הקמתי וועדת בדיקה ממשלתית למח"ש. היועמ"ש, המצוי בניגוד עניינים כמי שממונה על מח"ש, קבע "יש מניעה". התעקשתי. אחרי 72 שנים בהן זה לא קרה, הממשלה הצביעה פעמיים נגד היועמ"ש בזמן כהונתי. ו.הבדיקה קיימת. שר המשפטים חייב לחדש את פעילותה. אם לא יעשה זאת – אקרא לממשלה לפעול".
למרות היריבות בין השניים, שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט, הגיב גם הוא לחשיפה ואמר כי יש "לחקור את הארועים המתוארים בצורה מעמיקה וללא מורא, ולטפל בכשלים בצורה נחושה. רק כך יהא ניתן להשיב את האמון של אזרחי ישראל במערכת החוק".
החשיפה של עמית סגל מאירה באור קשה את מערכת אכיפת החוק בישראל.
יש לחקור את הארועים המתוארים בצורה מעמיקה וללא מורא, ולטפל בכשלים בצורה נחושה.
רק כך יהא ניתן להשיב את האמון של אזרחי ישראל במערכת החוק.— Naftali Bennett נפתלי בנט (@naftalibennett) September 7, 2020
חברת הכנסת שלמה קרעי כבר הצהיר כי יגיש הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת התנהלות מערכת אכיפת החוק בעשור האחרון כולל סיפור מותו של יעקב אל קיאן.
כבר השבוע אגיש הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת התנהלות מערכת אכיפת החוק בעשור האחרון כולל סיפור מותו של יעקב אל קיאן.
גם כי צריך צדק וגם כי הסיפור הזה, כפי שחושף עמית סגל, יגלה את כל מה שרע פה.
מערכת חוק מושחתת שאסור שתתקיים במדינה דמוקרטית
יש לפרקה מיידית ולבנותה מחדש. https://t.co/81MyUQKLvd pic.twitter.com/4l41KcrOzi— 🇮🇱שלמה קרעי – Shlomo Karhi (@shlomo_karhi) September 7, 2020
שרת התחבורה מירי רגב הגיבה גם היא ואמרה כי אין מנוס מהמקמת ועדת חקירה:
זעקנו והתרענו כל הזמן, שתיקי הסרק נגד ראש הממשלה נגועים בהתנהלות פסולה באופן חסר תקדים, של רשויות החקירה והפרקליטות. אין מנוס מהקמת וועדת חקירה ממלכתית שתחקור את התנהלות גופי החקירה בתיק.
— מירי רגב (@regev_miri) September 7, 2020
אבל התגובה החריפה ביותר הגיע דווקא מכיוון חבר אופוזיציה, הלו הוא בצלאל סמוטריץ' ששאל מיד האם מי ששימש כפרקליט המדינה שי ניצן, נעצר כבר:
שי ניצן כבר נעצר?
— בצלאל סמוטריץ' (@bezalelsm) September 7, 2020
כזכור, העיתונאי עמית סגל פרסם הערב (ב') כי בכירים במערכת אכיפת החוק העבירו בימים האחרונים למבקר המדינה תלונה הנוגעת בתיקי ראש הממשלה, מגובה בעדויות ומסמכים רבים.
על פי הפרסום הטענות היא כי במערכת אכיפת החוק טייחו חשדות לפלילים מצד חוקרים בתיקים.
על פי סגל, רב פקד אבי רוטנברג שניהל את חקירת המעונות של רעיית רה"מ, ומי שאמור היה להיות גם בצוות שבודק את הקלטות מוזס-נתניהו, היה בקשר קרוב ביותר עם ג'ודי ניר מוזס הנמנית בין מבקרי רה"מ, אחותו של נוני מוזס הנחקר.
ראש לה"ב וראש אגף החקירות במשטרה בחרו להשתיק את האירוע, תוך סיכומו בנזיפה וקידום רוטנברג לתפקיד אחר.
שנה וחצי לאחר מכן סיפרה אשתו של רוטנברג לראש אגף חקירות כי הקשר בין רוטנברג למוזס עשוי לדלוף לתקשורת. רק אז עברה הפרשה למח"ש, שדרשו חקירה והאשימו את רוטנברג בהפרת אמונים.
בין היתר נחשף גם כשהחקירה הגיעה לידי פרקליט המדינה שי ניצן והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר, והשניים הקשו על המשך קיומה. למברגר אסר על מח"ש לבדוק את תיק 2000 – "מסיבות מובנות", וטען כי אם לא הייתה סטייה מהשורה "אין צורך בפתיחת חקירה".
שנה לאחר מכן מינה ניצן מנהלת חדשה במח"ש, שעיכבה את ההחלטה לפתוח בחקירה. לאחר שכל הקשורים בפרשה כבר פרשו מתפקידם, קבעה המנהלת כי לחקירה כבר "אין עניין ציבורי".
בפרשה שבה נהרג יעקב אל קיאן מאש המשטרה, קבע מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך כי אל קיאן היה "מחבל", אך לאחר חקירת מח"ש התברר כי מדובר באזרח חף מפשע. בתגובה הפיץ אלשיך כי במח"ש משקרים, וכשנדרש ניצן לטפל בו ובשוטרים הוא סגר את החקירה נגדם, ובמייל ששלח לראש מח"ש הודה כי אלשיך התנהג בצורה שערורייתית – אך לא יפעל נגדו "לטובת המערכת כולה".
