ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) פה אחד את הצעת שר החוץ סער להכרה ברצח העם הארמני. שר החוץ גדעון סער בישיבת הממשלה: "זה לעולם לא מאוחר מדי לעשות את הדבר הנכון".

שר החוץ יביא לאישור הממשלה החלטה להכרה בשואת העם הארמני

סער הדגיש כי למרות התיעוד ההיסטורי הנרחב, העם הארמני ממשיך להתמודד עם מסע הכחשה ומזעור ממוסד, בעיקר מצד טורקיה. לדבריו, ההצעה נועדה לקבוע עמדה ברורה ולגנות כל ניסיון לעוות את האמת ההיסטורית, כאשר ישראל צפויה בכך להצטרף ל-32 מדינות שכבר הכירו רשמית ברצח העם.
נזכיר כי לפני כשנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לשואת העם הארמני בריאיון לפודקאסט של פטריק בט-דייוד. כשנשאל מדוע לא הכיר בכך בעבר, השיב: "הנה, הרגע הכרתי", והוסיף כי הכנסת כבר קיבלה החלטות בנושא.

המהלך מתגבש על רקע החרפה ביחסים בין ישראל לטורקיה. רק לפני כשבועיים נשא נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נאום באנקרה שבו הצהיר כי "ביטחון דמשק וביירות הוא ביטחונה של טורקיה", והוסיף כי "לא נאפשר לישראל לממש את תוכנית 'הארץ המובטחת'".
ראש הממשלה נתניהו הגיב בחריפות לדברים ואמר כי "ארדואן, שתומך בחמאס ופועל נגד בני עמו, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לישראל", והבהיר כי צה"ל ימשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף כי ארדואן נמנע מלהצטרף לעימות עם איראן בעקבות בקשה אישית מצדו. למרות "יחסו הביקורתי לישראל", טראמפ אמר: "אני אוהב אותו. הוא היה יכול להיות בצד של איראן, ביקשתי ממנו להישאר בחוץ".
כאמור, רצח העם הארמני החל באפריל 1915 על ידי השלטון העות'מאני-טורקי, עם מעצרם, גירושם וחיסולם של מאות אנשי רוח, מנהיגים ומשכילים ארמנים בקונסטנטינופול. לאחר חיסול הנהגת הקהילה, פנה הממשל העות'מאני לחיסול שיטתי של האוכלוסייה.

גברים גוייסו לעבודות כפיה ונרצחו. נשים, ילדים וזקנים גורשו מבתיהם ונשלחו לצעדות מוות ארוכות לעבר המדבר הסורי שבמהלכן נחשפו לרצח המוני, אונס, הרעבה וצמא מכוונים, אשר הובילו למותם של כ- 1.5 מיליון בני אדם ולהרס מורשת תרבותית והיסטורית בת אלפי שנים במרחב אנטוליה.
