משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יוצא לפיילוט חדשני בניהול נתיבי תחבורה, במסגרתו תיבחן לראשונה מערכת חכמה לאימות אוטומטי של מספר הנוסעים ברכב. המהלך, שמבוצע באמצעות חברת חוצה ישראל ובשיתוף זכיין הנתיב המהיר בשפירים וחברות טכנולוגיה נוספות, צפוי להוות צעד משמעותי בתחום ניהול נתיבי התחבורה רבי התפוסה בישראל.

אחת הבעיות בדרכים, היא הכבישים המיועדים לנוסעים מעל שני נוסעים ומעלה, שלרוב פחות פקוקים כי גם מדובר בנתיב תחבורה ציבורית. בעקבות כך נהגים רבים גם אם הם היחידים באוטו נוסעים בנתיב זה ללא אכיפה ובכך לעיתים גורם עומס בנתיב שאמור להקל על הנהגים.
במרכז הפיילוט עומדת מערכת מבוססת בינה מלאכותית, שנועדה לאפשר זיהוי וספירה אוטומטית של נוסעים ברכב בזמן אמת, ללא צורך בעצירה או בידוק ידני. כיום, קבלת פטור מאגרה בנתיב המהיר מחייבת עצירה לצורך ספירה פיזית של הנוסעים, תהליך שנחשב מסורבל ומאט את התנועה. המערכת החדשה מבקשת לשנות זאת ולאפשר מעבר רציף, מהיר ומבוקר יותר.

הטכנולוגיה, שפותחה על ידי חברת COMPIE Technologies, מבוססת על אפליקציה ייעודית המותקנת במכשיר הסלולרי של הנהג. באמצעות מצלמת הטלפון ואלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית, המערכת סורקת את נוסעי הרכב, מאמתת את מספרם, ומסוגלת גם לזהות ניסיונות הונאה ולהצליב נתונים בין תחילת הנסיעה לסיומה.
במשרד התחבורה מדגישים כי מדובר באחד האתגרים המרכזיים בעולם התחבורה: היכולת לאמת באופן מדויק ואוטומטי את תפוסת הרכב. הצלחת הפיילוט עשויה, לדבריהם, להוות פריצת דרך של ממש בתחום ניהול הנתיבים רבי התפוסה ואף לשמש מודל למדינות נוספות.
הניסוי הנוכחי הוא המשך לפיילוט ראשוני שנערך בשנת 2024, ובמהלכו ייבחנו כ-1,300 תרחישים שונים, החל מסוגי כלי רכב ונוסעים שונים, דרך תנאי תאורה משתנים ועד ניסיונות הונאה מכוונים. מטרת הבדיקה היא לבחון את רמת הדיוק, האמינות והעמידות של המערכת בתנאי אמת.

לצורך בקרה והבטחת תקינות התוצאות, הניסוי מלווה על ידי חברה חיצונית בלתי תלויה. תוצאותיו ייבחנו לפי מדדי הצלחה בינלאומיים, ובהם דיוק של למעלה מ-95% בזיהוי הנוסעים ויכולת גבוהה לאיתור ניסיונות הונאה.
אם יוכיח הפיילוט את יעילותו, הוא עשוי לסלול את הדרך להטמעה רחבה של הטכנולוגיה בנתיבי התחבורה בישראל, לשפר את זרימת התנועה, לעודד נסיעות משותפות ולהפחית את עומסי הגודש בכבישים.

שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי מדובר במהלך בעל פוטנציאל לשינוי משמעותי בתחום: "מדינת ישראל נמצאת בחזית החדשנות התחבורתית. אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה, נוכל ליישם אכיפה חכמה יותר ולעודד נסיעות משותפות באופן שיסייע בהפחתת הגודש בכבישים".

גם במשרד התחבורה ובחברת חוצה ישראל מדגישים כי שילוב בינה מלאכותית בניהול הנתיבים עשוי לשנות את חוויית הנסיעה, לאפשר מעבר רציף יותר ולייעל את השימוש בתשתיות הקיימות לטובת כלל משתמשי הדרך.
