אזהרה ביטחונית חמורה ומטלטלת מסעירה את גבעת הקפיטול: הסנאטור הרפובליקני ולוחם הקומנדו הימי לשעבר, טים שיחי, מתריע כי תעשיית בניית הספינות האמריקאית התנוונה לחלוטין, והותירה את ארצות הברית בפיגור מסוכן מול הצי הסיני המתרחב באגרסיביות. בריאיון לפודקאסט של רשת פוקס ניוז, הגדיר שיחי את המצב כבעיה לאומית קריטית, והציג נתונים מדאיגים על פערי הכוחות בים.

"הצי שלנו כרגע לא נמצא במקום שבו הוא צריך להיות", אמר שיחי בריאיון. "כשמשווים אותנו לסין, הם בונים ספינות בקצב מהיר פי 230 מאיתנו. המספנות שלהם מסוגלות לבצע תיקוני ספינות במהירות הגבוהה ב-90 אחוזים מהיכולת שלנו".
הסנאטור האשים את השאננות האמריקאית שנוצרה במהלך תקופה ממושכת של שקט, וטען כי המדינה פשוט לא נערכה לעימותים עתידיים. הוא הסביר כי בעוד שאת זרוע היבשה ניתן לשקם בתוך שנה עד שנתיים, ואת חיל האוויר בחמש שנים, שיקום הבסיס התעשייתי של חיל הים הוא בעיה עמוקה וארוכת טווח בהרבה, מכיוון שארה"ב לא בנתה ספינות באופן משמעותי מזה זמן רב.
לדברי שיחי, "איפשרנו לתעשייה הזו להתנוון ב-30 השנים האחרונות לרמה מפחידה, כי הרגשנו שפירות השלום הם קבועים, שהאימפריה האמריקאית כאן כדי להישאר, ושאין לנו צורך יותר בספינות הגדולות והיקרות הללו".

חלק מרכזי בבעיה, לטענת שיחי, הוא חיסול פיזי של אתרי בניית הספינות לטובת נדל"ן. מספנות רבות נסגרו כדי לפנות מקום למגדלי קונדו על קו המים, ותעשיות כבדות שנחשבו "מלוכלכות" או "רועשות" נשלחו מעבר לים לטובת אופטימיזציה פיננסית. "כתוצאה מכך, איבדנו נכסים יקרי ערך ובלתי ניתנים להחלפה שיאפשרו לנו לא רק לבנות צי, אלא גם לתחזק אותו. כיום שתי המפלגות מבינות שהשקענו פחות מדי בצי שלנו".
ממשל טראמפ מוביל קו ביקורתי חריף נגד ההאטה הזו. במסגרת המאמצים לבלום את המגמה, הבית הלבן פרסם צו נשיאותי מיוחד שנועד להחיות ולבנות מחדש את התעשייה הימית. הצו יצר את "תוכנית הפעולה הימית" כדי להצית מחדש את הענף, להקל על המגזר הפרטי לבנות כלי שיט, והנחה את חברי הקבינט לגבש אסטרטגיות להגברת התפוקה.

בנאום משותף לקונגרס, הבטיח הנשיא טראמפ כי "יקים לתחייה" את התעשייה: "פעם ייצרנו כל כך הרבה ספינות. אנחנו כבר לא מייצרים אותן הרבה, אבל אנחנו הולכים לייצר אותן מהר מאוד, בקרוב מאוד. תהיה לכך השפעה עצומה".
