בהנחיית ראש המל"ל שמואל בן עזרא, קיימה בימים האחרונים צמרת הדרג המדיני דיון דחוף עם נציגי מערכת הביטחון, שעסק בסוגיות ההגירהמרצועת עזה. בתום הדיון הוחלט כי המוסד, בראשות האלוף רומן גופמן, הוא הגוף שיוביל את יישום התוכנית, כשבמקביל אושרה הקצאת תקציב ייעודי לקידום המהלך.

גורמים מדיניים המעורבים בפרטים מצביעים על כך כי מזכר ההבנות שנחתם לאחרונה בין ארצות הברית לאיראן פתח צוהר משמעותי לאופציה של הסכם אזורי רחב, הכולל בתוכו גם את סוגיית ההגירה מעזה. על אף שנותרו עוד מספר סוגיות הדורשות פתרון, גורמים בירושלים מתארים את ההתקדמות כמשמעותית.
המהלכים הנוכחיים מתרחשים על רקע ביקורו של נשיא סומלילנד בישראל בשבוע שעבר. במהלך ביקורו, קיים הנשיא סדרה של פגישות עבודה עם ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ובכירים במוסד. המפגשים הללו נתפסים כחלק מהמהלך המדיני הרחב שמתגבש בימים אלו.
