ראש הממשלה בנימין נתניהו ירד היום (רביעי) באפן רשמי מדוכן העדים בבית המשפט המחוזי, ובכך חתם את העדות הארוכה והמדוברת ביותר בתולדות המשפט הישראלי. מה שהחל כחקירה ממושכת בתיקי האלפים – 1,000, 2,000 ו-4,000 – הפך למסע מתוקשר ותקדימי, שבו בפעם הראשונה מנהיג מהעולם המערבי מואשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בשל "סיקור תקשורתי אוהד".

הדיונים, שנמשכו חודשים ארוכים ולעיתים הופסקו בשל אירועים ביטחוניים דרמטיים – החל מהתקיפה בתימן ועד לניסיונות הייצוב המדיני מול איראן – שיקפו את המתח שבין התנהלות המדינה לבין הניסיון לפרוק את כתב האישום לבנה אחר לבנה.
תיק 1,000: "פרשת המתנות"
התביעה טענה למערכת של "תן וקח" עם מילצ'ן ופאקר. נתניהו דחה זאת כ"חברות עמוקה". בעימותים מול התובעים על סיגרים ושמפניות, נתניהו הגיב באירוניה: "מודה באשמה, אכלתי שם פסטה ושניצל". הוא ניסה להגדיר את הקשרים כחלק ממארג חברתי של מנהיג ולא כשוחד, כשהוא מציג תמונות משותפות כראיה לטבעו החברתי של הקשר, תוך שהוא מטיח בפרקליטות שהם "צדים אדם ולא חוקרים עבירה".

תיק 2,000: "פרשת נתניהו-מוזס"
תיק זה היה זירת הקרב על הנרטיב הפוליטי. נתניהו תיאר את מוזס כ"יריב פוליטי רב עצמה" ולא כשותף לעסקה. "אני מלחמה עיקשת כדי לבלום את החוק", טען נתניהו. סנגוריו חשפו במהלך הדיונים כיצד המשטרה הטעתה את מוזס בחקירותיו במידע שגוי, מה שהוביל את השופטים להעיר על משקל הראיה. נתניהו הדגיש: "הצעותיו של מוזס היו כוסות רוח למת, רציתי לשנות את ה-DNA של התקשורת, לא לקבל כתבה נחמדה".

תיק 4,000: "התיק החמור ביותר"
במוקד עמד העימות סביב "פגישת ההנחיה" עם עד המדינה שלמה פילבר. נתניהו טען כי מדובר ב"תזה פיקטיבית" וכי פילבר פעל על דעת עצמו. נתניהו הטיח בתביעה שהם "מפברקים עבירה" ומנסים להסתיר ראיות מזכות. לאורך עדותו הוא הקפיד לחזור על כך ש"וואלה" היה אתר "זניח ועוין" וכי כל מעורבותו הייתה עבודה דוברותית סטנדרטית, תוך שהוא מגדיר את ניסיונות התביעה להוכיח "היענות חריגה" כ"קונסטרוקציה מומצאת".

"עשור של גיהנום"
המשפט עמד בסימן של מתח אינסופי. העימותים המילוליים בין עו"ד עמית חדד לתובעת עו"ד יהודית תירוש הגיעו לטונים צורמים, עם הטחות מילים קשות כגון: "חוצפן", "איזה שקר, והשופטים נדרשו לא פעם להרגיע את האולם. רגעים דרמטיים במיוחד נרשמו כאשר השופטים סירבו לדקת דומיה לזכר משפחת ביבס, ונתניהו הגיב בתדהמה, או כאשר נדרש לעזוב את האולם לעדכון ביטחוני.
בנאום הסיום שלו, נתניהו היה חריף וחסר פשרות. הוא כינה את השנים האחרונות "עשור של גיהנום" וטען כי מערכת המשפט נוצלה ככלי פוליטי: "חקרו אותי, את רעייתי ואת בני – הכל כדי להפיל ראש ממשלה מכהן. יש פה אופי בולשבקי, יסודות טוטליטריים. אתם תפרתם תיק, אבל האמת תנצח". הוא סיכם ואמר כי הוא מצפה לזיכוי מוחלט, שכן לדבריו, מעולם לא עבר על החוק.

סיום עדותו של נתניהו מהווה נקודת מפנה דרמטית. כעת, משנסגר הפרק האישי והממושך ביותר של ראש הממשלה על דוכן העדים, עובר המשפט לשלב הבא: הצגת עדי ההגנה. על פי הערכות צוות ההגנה, כ-100 עדים נוספים צפויים לעלות לדוכן, מה שמבטיח שגם לאחר ירידת נתניהו מהדוכן, המערכה המשפטית רחוקה מלהסתיים.
בית המשפט המחוזי יצטרך כעת להכריע האם ה"קונסטרוקציה" שהציגה הפרקליטות עומדת במבחן הראיות, או שמא נתניהו הצליח להוכיח כי מדובר בפרשה ששורשיה נעוצים ברדיפה פוליטית. סיומה של העדות היום הוא אקורד סיום של מערכה אחת, אך המאבק המשפטי המלא צפוי להמשיך להעסיק את הציבור הישראלי עוד חודשים ארוכים.
