פחות משבועיים לאחר הנפקתה המסעירה בבורסה, מניית חברת SpaceX רושמת ירידות חדות בתוך גל מכירות רחב בשוק הטכנולוגיה, מה שהוביל למחיקה של למעלה מ-350 מיליארד דולר מהונו של אלון מאסק.

עם כניסתה של ענקית התעופה והתקשורת למסחר בתחילת החודש, שברה החברה שיאים והפכה את מאסק לאדם הראשון בהיסטוריה שחצה את רף הטריליון דולר בהונו האישי.
ביום המסחר הראשון זינק מחיר המניה מ-150 דולר ל-161 דולר, מה שהעניק לחברה שווי שוק של מעל 2.1 טריליון דולר ומיצב אותה כחברה השישית בגודלה בארה"ב. בהתאם לכך, העריכו ב-"פורבס" את הונו של מאסק בכ-1.1 טריליון דולר.

אולם, בתוך פחות משבועיים, המגמה התהפכה. עם פתיחת המסחר בנאסד"ק ביום שלישי, נסחרה מניית החברה סביב 151.90 דולר – ירידה של יותר מ-16%. בסך הכל, נמחקו כ-600 מיליארד דולר משווי השוק של החברה בשלושת ימי המסחר האחרונים.
החששות מהשקעות ה-AI
הירידות החדות מגיעות על רקע יום מסחר סוער בקרב ענקיות הטכנולוגיה, בהן Nvidia, טסלה ואורקל, שספגו מכות קשות בשל ספקות מצד המשקיעים בנוגע להוצאות מסיביות על פיתוח בינה מלאכותית הממומנות באמצעות חוב.

השבוע הודיעה SpaceX על כוונתה לגייס כספים באמצעות הנפקת איגרות חוב, מהלך שנועד בחלקו לממן את פיתוח ה-AI בחברה. איפק אוזקרדסקאיה, אנליסטית בכירה בבנק Swissquote, הסבירה כי המהלך של SpaceX "מעורר מחדש חששות בקרב משקיעים שחברות הטכנולוגיה הגדולות מוציאות סכומים מופרזים על תשתיות AI, ומממנות זאת יותר ויותר באמצעות חוב".
לדברי נייג'ל גרין, מנכ"ל חברת הייעוץ להשקעות deVere Group, המצב הנוכחי נובע מכך שתחום ה-AI הפך ל"מסחר צפוף" מדי בשווקים הגלובליים: "כשכולם מחזיקים באותן מניות, דלת היציאה נהיית צרה מאוד מהר מאוד".

מאסק, המחזיק בנתח של כ-38% בחברת SpaceX (הכולל 4.8 מיליארד מניות ו-350 מיליון אופציות), נותר בעין הסערה בעוד השוק בוחן מחדש את הערכות השווי של חברות הטכנולוגיה הגדולות.
