ביום הלימודים האחרון בתיכון היוקרתי "תלמה ילין" שבגבעתיים, צפה ועולה מחלוקת קשה המלווה את המוסד לאורך השנה כולה. תלמידים והורים טוענים כי בבית הספר מופצים דרך קבע מסרים פוליטיים חד-צדדיים, מצב המייצר סביבה שבה תלמידים המחזיקים בדעות אחרות חוששים להביע את עמדותיהם.

את יום הלימודים האחרון פתחו חלק מהתלמידים בחלוקת פליירים פוליטיים ובתליית מסרים נגד הממשלה. תלמידים מצביעים על כך שמדובר בחלק משרשרת אירועים מתמשכת הכוללת מדבקות, כרזות, כיתובים על לוחות בית הספר והתבטאויות שונות בנושאי המלחמה, הממשלה והסוגיות המדיניות הבוערות.
"יש תחושה שיש דעה אחת שמותר להשמיע ודעות אחרות שפשוט לא נוח להשמיע", תיאר אחד התלמידים. לדבריו, הוא וחבריו נמנעים מלהביע עמדות המזוהות עם הימין מחשש לתגובות מצד הסביבה הלימודית.

הנהלת בית הספר מול הביקורת
הטענות מופנות לא רק כלפי התלמידים, אלא גם כלפי הנהלת "תלמה ילין", שלטענת המתלוננים מודעת למתרחש ואינה מציבה גבולות ברורים בין חינוך לערכים אזרחיים לבין פעילות פוליטית.
מנגד, בבית הספר מדגישים כי כמוסד חינוכי, מוטלת עליהם החובה לעודד מעורבות אזרחית, פלורליזם, דמוקרטיה וחופש ביטוי, וכי זכותם של תלמידים להביע את עמדותיהם האישיות. הוויכוח מעלה שאלה עקרונית: האם נשמר האיזון הנדרש במוסד ציבורי? תלמידים רבים, הנמצאים חודשים ספורים לפני גיוס לצה"ל, תוהים האם בית הספר אמור להוות מרחב ללמידה או במה למאבקים אידיאולוגיים.

שאלות נוקבות למשרד החינוך
הפרשה מציבה סימני שאלה משמעותיים גם לפתחו של משרד החינוך: היכן נמצאים מנגנוני הפיקוח במוסדות הממלכתיים? המתלוננים מבקשים לדעת האם המשרד בוחן את הטענות ומבטיח שבתי הספר לא יהפכו לזירה פוליטית שבה דעה אחת זוכה לביטוי דומיננטי על חשבון אחרות. ממשרד החינוך ומבית הספר תלמה ילין התבקשה תגובה.
ממשרד החינוך נמסר: "ניצול בתי ספר להפצת תעמולה הקוראת לסרבנות הוא דבר חמור ובלתי מתקבל על הדעת, העומד בניגוד מוחלט לערכי מערכת החינוך ולנהליה החד־משמעיים בנושא. מיד עם היוודע המקרה הונחו בתי הספר וגורמי הפיקוח לאתר את האחראים להפצת החומרים. חלק מהמעורבים אותרו (תלמיד י"א) בתוך זמן קצר וננקט נגדו צעדים משמעתיים מיידיים, לרבות השעיה וזימון הורים. השירות בצה״ל הוא אבן יסוד בחברה הישראלית, ומשרד החינוך לא יאפשר קריאות לסרבנות או פגיעה במעמדו של צה״ל בתחומי מערכת החינוך".
