המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), בראשות שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש, אישרה היום (שלישי) את מינויים של שלושה חברים לוועדה לתכנון ולתקצוב ות"ת – הגוף המרכזי האחראי על תכנון מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ועל חלוקת תקציבי המדינה למוסדות האקדמיים.

במסגרת ההחלטה אושרו מינוין של פרופ' לימור סמימיאן-דרש מהאוניברסיטה העברית בירושלים ושל פרופ' מרים מרקוביץ-ביטון מאוניברסיטת בר-אילן כחברות חדשות בוועדה. בנוסף, אושר מינויו מחדש של פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, לקדנציה נוספת כחבר הוועדה.
ות"ת נחשבת לאחד הגופים המשפיעים ביותר במערכת האקדמית בישראל. הוועדה אחראית על גיבוש המדיניות התקציבית של מערכת ההשכלה הגבוהה, על חלוקת מיליארדי שקלים למוסדות האקדמיים, על קידום תוכניות לאומיות במחקר ובהוראה ועל קביעת סדרי העדיפויות בפיתוח האוניברסיטאות והמכללות.

פרופ' לימור סמימיאן-דרש היא חוקרת בתחומי מדיניות ציבורית, ממשל, קבלת החלטות וניהול סיכונים, ומכהנת כפרופסור בבית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' מרים מרקוביץ-ביטון היא פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, ונחשבת לאחת החוקרות הבולטות בתחומי המשפט הציבורי, דיני חוזים וצדק חברתי.
פרופ' שוקי שמר, הממשיך לקדנציה נוספת בוועדה, כיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות, שימש כקצין רפואה ראשי בצה"ל ועומד כיום בראש אסותא מרכזים רפואיים. המינויים מגיעים על רקע מאבק ציבורי מתמשך סביב אופייה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. בשנים האחרונות הפכה ות"ת לזירה בעלת חשיבות ציבורית ופוליטית רבה, בשל השפעתה על חלוקת תקציבי העתק לאוניברסיטאות ולמכללות ועל קביעת סדרי העדיפויות של האקדמיה הישראלית.

שר החינוך יואב קיש מוביל בשנים האחרונות שורת מהלכים שנועדו, לדבריו, להגביר את הגיוון במערכת האקדמית ולחזק את הקשר בין האקדמיה לציבור הרחב. מנגד, חלק מראשי האוניברסיטאות וגורמים באקדמיה הביעו חשש מפני מעורבות גוברת של הדרג הפוליטי בהחלטות הנוגעות למערכת ההשכלה הגבוהה. על רקע זה, כל מינוי חדש למל"ג ולוות"ת זוכה לתשומת לב מיוחדת, בשל השפעתם של חברי הוועדה על תקציבי המחקר, הקמת תוכניות לימוד חדשות, פיתוח תחומים אסטרטגיים וקידום מדיניות ארוכת טווח במערכת האקדמית.
המחלוקות התחדדו בשנים האחרונות סביב סוגיות של חופש אקדמי, פעילות פוליטית בקמפוסים, היחס למשרתי המילואים, והטענות בדבר חוסר גיוון אידיאולוגי בחלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה. בשל כך, הרכב ות"ת נתפס כבעל משמעות רחבה החורגת משאלות תקציביות בלבד, ועשוי להשפיע על הכיוון שאליו תצעד האקדמיה הישראלית בשנים הקרובות.

שר החינוך ויו"ר המל"ג, יואב קיש, בירך על המינויים ואמר: "ות"ת היא אחד הגופים המשמעותיים ביותר בעיצוב עתידה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. אני מברך את פרופ' שוקי שמר על המשך כהונתו ומאחל הצלחה לפרופ' מרים מרקוביץ-ביטון ולפרופ' לימור סמימיאן-דרש עם כניסתן לתפקיד. אני בטוח כי הניסיון, הידע והיכולות שכל אחד ואחת מהם מביאים עמם יתרמו תרומה משמעותית לעבודת הוועדה ולקידום המצוינות האקדמית, המחקר והחדשנות במדינת ישראל".
