אחרי עשרות שנים של ניסיונות שלא הבשילו, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות, מהלך שאמור לשנות באופן משמעותי את אופן ניהול התחבורה הציבורית בישראל ולהעביר חלק ניכר מהסמכויות ממשרד התחבורה לשלטון המקומי.

לפי ההצעה, בשלב הראשון יוקמו רשויות מטרופוליניות באזורי תל אביב, ירושלים וחיפה, ובהמשך תוקם רשות נוספת באזור באר שבע. הרשויות החדשות ינוהלו על ידי מועצות שבראשן יעמדו נציגי הרשויות המקומיות, מתוך תפיסה כי ראשי הערים והרשויות מכירים טוב יותר את צורכי התחבורה של התושבים בשטח.
הצעת החוק אושרה פה אחד בוועדה, בראשות ח"כ דוד ביטן, לאחר חודשים ארוכים של דיונים, מחלוקות וגיבוש פשרות בין משרד התחבורה, משרד האוצר והרשויות המקומיות.

מה ישתנה בפועל?
אם החוק יאושר סופית במליאת הכנסת, הרשויות המטרופוליניות יקבלו אחריות על מרבית תחומי התחבורה הציבורית באזורן. בין היתר הן יוכלו לקבוע מסלולי אוטובוסים ותדירויות, לתכנן רשתות שבילי אופניים, להפעיל מרכזי בקרת רמזורים, להעניק רישיונות למוניות ואף לאכוף עבירות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית באמצעות מצלמות. המטרה היא ליצור מערכת תחבורה גמישה ומותאמת יותר לצרכים המקומיים, בדומה למודל המקובל במדינות רבות החברות ב-OECD.
אילו ערים ייכללו ברשויות החדשות?
מטרופולין תל אביב יכלול בשלב הראשון את תל אביב-יפו, בני ברק, חולון, רמת גן, בת ים, הרצליה, גבעתיים, רמת השרון וקריית אונו. החל מינואר 2029 תצטרף גם ראשון לציון.
מטרופולין ירושלים: יכלול את ירושלים לצד אבו גוש, מטה יהודה, קריית יערים וצור הדסה.
מטרופולין חיפה: יכלול את חיפה, הקריות, נשר, טירת כרמל, רכסים והמועצה האזורית זבולון.
אחת הסוגיות המרכזיות בדיונים הייתה חלוקת כוח ההשפעה בין הרשויות השונות. לפי ההסכמות, 80% ממשקל ההצבעה של כל עיר ייקבע בהתאם לגודל האוכלוסייה שלה, בעוד 20% נוספים ייקבעו לפי היקף נתיבי התחבורה הציבורית הפעילים בתחומה. בתל אביב, שתוגדר כעיר הראשית במטרופולין גוש דן, כוח ההצבעה יהיה הגבוה ביותר וינוע בין 26% ל-32%, בהתאם להרכב המועצה.
גם "חוק החניונים" בדרך החוצה
במסגרת החוק אישרה ועדת הכלכלה גם את הצעתו של היו"ר דוד ביטן לבטל את "חוק החניונים", שנכנס לתוקף בשנים האחרונות וחייב חניונים פרטיים לגבות תשלום לפי דקות.
אם התיקון יאושר סופית, החניונים הפרטיים יחזרו לשיטת הגבייה הקודמת: תשלום עבור שעה ראשונה מלאה ולאחר מכן לפי רבעי שעה. השינוי צפוי להיכנס לתוקף ארבעה חודשים לאחר פרסום החוק ברשומות.

במשרד התחבורה בירכו על אישור ההצעה. מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, הגדיר את המהלך כ"יום היסטורי" וציין כי לאחר כשלושה עשורים של ניסיונות לקדם את הרפורמה, ישראל עושה צעד משמעותי לעבר ביזור סמכויות וניהול תחבורה יעיל יותר.
גם ראשי הרשויות שהשתתפו בדיונים בירכו על ההתקדמות. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר כי מדובר בבשורה משמעותית לתושבים, בעוד סגן ראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, טען כי שיפור התחבורה הציבורית ישפיע לא רק על הפקקים אלא גם על יוקר המחיה, מחירי הדיור ואיכות החיים.

החוק צפוי להיכנס לתוקף כחצי שנה לאחר אישורו הסופי במליאת הכנסת ופרסומו ברשומות. עם זאת, הדיונים על חלק מהסדרי ההפעלה במטרופולין גוש דן טרם הושלמו, ולכן ועדת הכלכלה צפויה להמשיך לדון בנושא בימים הקרובים.
