נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם אמש (שני) על שני צווים נשיאותיים חדשים המיועדים להזניק את תעשיית מחשוב הקוונטום האמריקאית. היעד המרכזי שהציב הבית הלבן הוא פריסת מחשב קוונטי בעל יכולות מחקר מדעי משמעותיות כבר בשנת 2028. המהלך נתפס כצעד אסטרטגי קריטי לשמירה על ההובלה האמריקאית בחזית הטכנולוגית מול סין, הנחשבת למתחרה העיקרית בתחום.
Investing in American quantum leadership like never before.
President Trump signs executive orders on quantum, supercharging a national effort in innovation in quantum technologies, ensuring national security and continuing American growth in a critical industry. 💻🇺🇸 pic.twitter.com/cQmdCs0s4N
— The White House (@WhiteHouse) June 22, 2026
מחשב-על בשירות המדע
מחשוב קוונטי רותם את עקרונות הפיזיקה כדי לפתור בעיות מורכבות במהירות הגדולה פי כמה וכמה ממחשבי-העל החזקים ביותר הקיימים כיום. "אנחנו הולכים להשקיע במנהיגות קוונטום אמריקאית כמו שלא היה מעולם", הצהיר טראמפ במהלך טקס החתימה בחדר הסגלגל.
חיישנים שרואים מבעד לאדמה
סעיף מסקרן במיוחד בצו הנשיאותי דורש מהפנטגון להתחיל בפריסת חיישנים קוונטיים עד שנת 2027. חיישנים אלו יאפשרו לכוחות הביטחון לנווט בדיוק רב גם במצבים שבהם אות ה-GPS משובש או חסום על ידי האויב. בעתיד, הטכנולוגיה צפויה לאפשר זיהוי פעילות תת-קרקעית חשודה, כגון מנהרות טרור או מתקני טילים מבוצרים, באמצעות לוויינים מהחלל.
היכולת הקוונטית נושאת עמה גם סיכוני אבטחת סייבר חסרי תקדים. המחשבים החדשים יוכלו לפרוץ בקלות את שיטות ההצפנה הסטנדרטיות המגינות כיום על מידע רפואי, בנקאי וממשלתי. בשל כך, הצו הנשיאותי השני מקדים את יעד המעבר להצפנה עמידה לקוונטום לשנת 2031, מתוך כוונה להגן על תשתיות קריטיות כמו רשתות חשמל ומתקני מים מפני האקרים מתקדמים.

המירוץ למיליארד הבא
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, הממשל האמריקאי כבר החל להזרים מיליארדי דולרים לחברות סטארט-אפ ולתאגידי ענק כדי להפוך את מחשב הקוונטום למציאות מסחרית. בעוד שהספקנים מזהירים כי התחום עדיין נמצא בשלבי פיתוח ראשוניים, בבית הלבן מאמינים כי אבני הבוחן שהוצבו לשנת 2028 יוכיחו שלטכנולוגיה יש יישומים בעולם האמיתי. מדובר בקרב על השליטה בעתיד הדיגיטלי, שבו המדינה הראשונה שתפצח את סוד הקוונטום תחזיק במפתח לכלכלה העולמית.
