accessibility-icon
share-icon
צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'
צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'

הדיכוי מתגבר: המשטר בטהרן המציא "ריגול" - כדי לרצוח מתנגדים

אפרת ברינר

אפרת ברינר

לפני כשעה

10

11

like

5

dislike

המשטר באיראן מנהל קמפיין דיכוי פנימי אלים, הכולל גל הוצאות להורג של צעירים, פעילים פוליטיים ומיעוטים אתניים • למרות מגעים מדיניים וכלכליים עם המערב, רשויות איראן משתמשות באישומים כגון "ריגול" ו"איבה לאלוהים" ככלים לשבירת רוח ההתנגדות של האוכלוסייה, תוך הפרות בוטות של הליכים משפטיים ובעינויים כדי לסחוט הודאות שווא


המשטר האיראני מאיץ את קצב הוצאות להורג של מתנגדים פוליטיים, במטרה להעביר מסר חד-משמעי לאוכלוסייה מתוסכלת כי הוא נותר בשליטה מלאה וכי כל ניסיון התנגדות לא ייסלח, כך דווח היום (שני) ב"וול סטריט ג'ורנל".

הפגנות נגד משטר האייתוללות באיראן בחודש ינואר |
maximize-image
images-count2+
המחאות באיראן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

נאצר באקרזאדה בן ה-26, שחלם לשוב לנהל את חנות הטלפונים הניידים שלו, הוצא להורג באשמת ריגול עבור ישראל – אישום שבאקרזאדה הכחיש בתוקף ופרקליטו טען כי חסר בו כל ביסוס ראייתי. חברו לתא, חמיד צ'פאתי, העיד על שאיפותיו: "הוא רק רצה לחיות, לעבוד, ולשמח את הוריו".

לצד באקרזאדה, הוצא להורג גם מהראב עבדאללה-זאדה, סַפָּר מכפר סמוך שנאצר פגש בכלא אורמיה לאחר ששניהם נעצרו בעקבות הפגנות זכויות הנשים. עבדאללה-זאדה הואשם ברצח חבר במיליציית הבסיג', אך בשיחה מוקלטת תיאר את הסבל שעבר: "מהיום הראשון למעצרי, הופעל נגדי אלימות, עינויים ואיומים, ואולצתי לתת הודאות שהיו כולן שקריות".

maximize-image
images-count2+
המחאות באיראן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

זאדה הוסיף וטען לחפותו: "אף אחד מהאישומים שהובאו נגדי אינו נכון. הם יודעים זאת, ואלוהים יודע זאת. אני חף מפשע". צ'פאתי, שהיה עמם בתא, תיאר את האובדן: "כשניתן גזר הדין למהראב, הם הרגו את כל האנרגיה הזו לחיים, ואת הצחוקים האלו גם".

קארן קרמר מהמרכז לזכויות אדם באיראן הדגישה כי "לאף אחד מהאנשים האלו לא ניתן עורך דין עצמאי". היא הוסיפה כי "קיימות הפרות חמורות של הליך הוגן, והם מועברים בחיפזון דרך בתי המשפט המהפכניים".

maximize-image
images-count2+
מחאות באיראן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

גל הדיכוי הנוכחי צמח מתוך הפגנות ענק שפרצו בינואר, אז הרג המשטר אלפי מפגינים שדרשו שינוי פוליטי מקיף על רקע כלכלה קורסת. למרות ניסיונות של ארה"ב לתמוך במפגינים, המשטר שרד וחידש את הדיכוי ביתר שאת לאחר תום הלחימה של ארה"ב וישראל עם איראן.

אחמד-רזא ראדאן, ראש פיקוד אכיפת החוק, דיווח כי אלפי "בוגדים ומרגלים" נעצרו בחודשים האחרונים. ראש הרשות השופטת, גולאם חוסיין מוהסני-אג'אי, הבהיר בסוף אפריל כי מקרים של שיתוף פעולה עם משטרים תוקפניים יטופלו "באופן נחרץ וללא רחמים תחת החוק".

עקבו אחרינו גם ב-Google News