accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטטוק
צילום: שאטרסטטוק

לא רק הנגאובר: מה שקורה לגוף שלכם אחרי שתיית אלכוהול

דסק C14

דסק C14

לפני כשעה

2

like

0

dislike

מחקר חדש מצא כי שתיית אלכוהול מגבירה את התשוקה למאכלים מלוחים, ככל הנראה בשל השפעת הורמונים • תופעה זו מובילה לאכילת יתר משמעותית של חטיפים אולטרה-מעובדים, אשר אינם מספקים חלבון, ותורמת למגפת ההשמנה העולמית • מומחים ממליצים על ארוחות מזינות לפני שתייה וחטיפים בריאים זמינים להפחתת הסיכון


מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Obesity Reviews" חושף קשר מפתיע בין צריכת אלכוהול לבין תשוקה מוגברת למאכלים מסוימים, בעיקר חטיפים מלוחים. החוקרים מאוניברסיטת סידני מצאו כי הורמונים עשויים לשחק תפקיד מפתח בהשפעה זו, שעלולה לתרום לאכילת יתר משמעותית ולהשמנה.

maximize-image
images-count1+
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

על פי המחקר, צריכת אלכוהול עשויה להעלות את רמות ההורמון FGF21, אשר מגביר את ההעדפה למאכלים מלוחים (אומאמי) ומפחית את התשוקה למתוק. בסביבת מזון עשירה במזונות אולטרה-מעובדים, אנשים נוטים לצרוך "פיתיונות חלבון" – מזונות בעלי טעם מלוח אך דלים בחלבון, מה שמוביל לצריכת קלוריות גבוהה יותר.

ניתוח נתונים מסקר שנערך בקרב למעלה מ-9,000 אוסטרלים הראה כי אנשים שדיווחו על שתיית אלכוהול צרכו גם כמות גדולה יותר של מזונות מלוחים ופחות מתוקים. אלו ששילבו שתייה עם תזונה עשירה במזונות אולטרה-מעובדים צרכו עד 40% יותר קלוריות מההמלצה היומית, עוד לפני חישוב האלכוהול עצמו.

maximize-image
images-count1+
אלכוהול, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

דיאטנים מציינים כי ממצאי המחקר אינם מפתיעים, שכן אלכוהול משפיע על מערכות ביולוגיות והתנהגותיות המווסתות את התיאבון ומעגלי התגמול במוח. היא המליצה לאכול ארוחה מזינה ועשירה בחלבון, סיבים ושומנים בריאים לפני שתיית אלכוהול, ולהכין מראש חטיפים בריאים כמו אגוזים, גבינות או ירקות.

הם מוסיפים כי חשוב לשמור על רמות שתייה מתונות ולבחור באלכוהול דל סוכר, כמו יינות יבשים או בירות קלות, ולהימנע ממשקאות עתירי סוכר ועתירי קלוריות. כמו כן, מומלץ לשתות מים לסירוגין עם משקאות אלכוהוליים כדי להפחית את הצריכה הכוללת ולשפר את רמת ההידרציה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News