accessibility-icon
share-icon
שיחות המו"מ בין ישראל ללבנון בוושינגטון, ארכיון | צילום: שמוליק עלמני, שגרירות ישראל בוושינגטון

גורם ישראלי: החל סבב המו"מ השלישי בין ישראל ולבנון

ליבי אלון

ליבי אלון

כז אייר ה'תשפו (14.05.26)

2

14

like

3

dislike

ברקע הפרות חיזבאללה: גורם ישראלי מאשר כי לפני זמן קצר החל סבב המו"מ השלישי בין ישראל ולבנון בוושינגטון • בסבב השיחות ישתתפו לראשונה נציגים בכירים של צה"ל והמל"ל וכן ממשלת לבנון כאשר נציגי ארץ הארזים צפויים לשוב ולדרוש נסיגה של צה"ל מדרום לבנון


גורם ישראלי אישר היום (חמישי) כי סבב השיחות השלישי בין ישראל ללבנון יצא לדרך לפני זמן קצר בוושינגטון, בצל המשך ההפרות מצד חיזבאללה והמתיחות הביטחונית בגבול הצפון. מדובר בסבב משמעותי במיוחד, שכן לראשונה משתתפים בו נציגים בכירים של צה"ל, המל"ל וממשלת לבנון. בישראל מעריכים כי הנציגים הלבנונים ישובו לדרוש נסיגה של צה"ל מדרום לבנון, אולם בירושלים מדגישים כי כל התקדמות במשא ומתן תהיה קשורה ישירות לפירוק חיזבאללה מנשקו ולבלימת המעורבות האיראנית במדינה.

maximize-image
images-count1+
פעילות כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר התייחס שגריר ישראל בארצות הברית, יחיאל לייטר, לשיחות בריאיון לחדשות 14 וסיפק הצצה לעמדות שנשמעו בסבבים הקודמים. לדבריו, במהלך הסבב השני שנערך בבית הלבן, אמרה השגרירה הלבנונית לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי "אם יהיה הסכם עם האיראנים שלא יפסיק לחלוטין את המימון של חיזבאללה – ללבנון אין עתיד". לדבריו, טראמפ השיב: "אז שניכם באותו הצד. שנינו רוצים לחסל את חיזבאללה".

לייטר הוסיף כי בישראל מזהים אפשרות לקיום פגישה משולשת בעתיד, אך הבהיר כי בירושלים מצפים לשינוי בגישה הלבנונית. "אני רוצה לשמוע את הצד הלבנוני אומר בפה מלא 'ישראל' ולא מילים אמורפיות", אמר. השגריר חשף כי לראשונה מתנהל משא ומתן בשני מסלולים במקביל: מסלול ביטחוני ומסלול מדיני-אזרחי. לדבריו, על הפרק עומדים נושאים כמו גבולות, הגבול הימי, ויזות, תיירות ואוצרות טבע – בדומה להסכמי השלום של ישראל עם מדינות המפרץ. עם זאת, הדגיש כי כל הסכם עתידי יהיה מותנה בפירוק חיזבאללה.

maximize-image
images-count1+
שגריר ישראל בארה"ב | צילום: יונתן סינדל, פלאש90

לייטר התייחס גם לסוגיה האיראנית ואמר כי ממשל טראמפ מנהל את המשא ומתן מול טהרן "מאחורי דלתיים סגורות", חרף ההצהרות הפומביות. לדבריו, טראמפ הבהיר שלא יאפשר לאיראן להמשיך להחזיק ביכולת בליסטית המאיימת על ישראל ואירופה, וכן לא יאפשר את המשך מימון ארגוני הפרוקסי באזור.

בנוגע לרצועת עזה ולחמאס, הבהיר השגריר כי עמדת ישראל לא השתנתה. "מדינת ישראל מתכוונת שלחמאס לא תהיה היכולת לאיים על אזרחי ישראל", אמר. "לא ניתן שחמאס יישאר חמוש – וצריך להיות גם נחושים וגם סבלניים." הסבב הנוכחי בוושינגטון עשוי להפוך לאחד המשמעותיים ביותר מאז תחילת המגעים בין המדינות – אך בישראל מבהירים כי מבחן התוצאה יעמוד בראש ובראשונה בשאלת פירוק חיזבאללה והבלימה האיראנית באזור.

עקבו אחרינו גם ב-Google News