תנופת ההתיישבות בצפון השומרון עולה מדרגה. בקיץ הקרוב צפוי לעלות לקרקע גרעין משפחות ראשון במטרה להקים את היישוב החדש "עמק דותן". הגרעין מורכב מעשרות משפחות של בוגרי מוסדות קדם-צבאיים מטבריה, לוד וברוכין, בראשותו של הרב חיים ברוך, וכולל בין השאר לוחמי מילואים משוחררים ששירתו במלחמה. הקמת היישוב, המותנית באישור הממשלה, מהווה חלק ממימוש "תוכנית המיליון" בשומרון שנועדה לעבות משמעותית את הנוכחות היהודית באזור.

המיקום שנבחר ליישוב נושא משמעות סמלית ואסטרטגית רבה. "עמק דותן" צפוי לקום סמוך למקום שבו שכן בעבר מחנה חטיבת מנשה, שנעקר בגירוש בשנת 2005 והועבר אל מחוץ לתחומי השומרון. הקמתו מחדש נועדה לחזק את החיבור ההתיישבותי בין מבוא דותן ליישובים המפונים שא-נור, גנים וכדים, ולבסס אחיזה בחבל הארץ התנ"כי שבו, על פי המסורת, חיפש יוסף המקראי את אחיו.
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, ומזכ"ל אמנה, זאב חבר, שברכו על המהלך, קיימו לאחרונה סיור בשטח יחד עם משפחות הגרעין. דגן הדגיש בפני המשפחות את חשיבות האירוע: "אתם עושים היסטוריה ממש. אנחנו מחליטים להקים יישוב ענק שיהיה מרכז צפון השומרון. זו הזדמנות להרים מחדש את האזור". דגן הוסיף כי המהלך נועד לתקן את פינוי צפון השומרון שהתרחש לפני שני עשורים ולבסס מציאות חדשה בשטח בהובלת הדרג המדיני.

הרב חיים ברוך, העומד בראש המוסדות הקדם-צבאיים, הביע את התרגשותו מהעלייה הקרובה לקרקע וציין כי ישנה חבורה גדולה הנערכת להקמת בית מדרש במקום כבר בראשית חודש אלול הקרוב. יצוין כי הקמת "עמק דותן" היא סנונית ראשונה במהלך רחב יותר של המועצה האזורית שומרון, המקדמת הקמה של 18 יישובים חדשים באזור בתקופה הקרובה.
