הבית הלבן הוציא היום (חמישי) הודעה רשמית המסכמת את פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג, ותיאר אותה כ"פגישה טובה" שהובילה להסכמות אסטרטגיות רחבות. במוקד הדיונים עמדה המתיחות הגאופוליטית מול איראן, כאשר שני המנהיגים הציגו קו נוקשה ומאוחד בכל הנוגע ליציבות האנרגטית במזרח התיכון ולמרוץ הגרעין של טהרן. בנוסף, טראמפ הזמין את נשיא סין שי ג'ינפינג לביקור בבית הלבן ב-24 בספטמבר.

על פי הודעת הבית הלבן, המנהיגים הגיעו להסכמה נחרצת כי "אין לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". מדובר בצעד משמעותי, שכן סין נחשבת לאחת משותפות הסחר המרכזיות של איראן. בנוסף, המנהיגים הדגישו את הצורך הקריטי בשמירה על מצר הורמוז פתוח ובטוח למעבר אנרגיה עולמי.
שי ג'ינפינג הביע התנגדות מפורשת ל"מיליטריזציה" של המצר – רמז ברור לפעילות האיראנית באזור – ואותת על שינוי כיוון כלכלי כאשר הביע עניין בהגדלת רכישות הנפט מארצות הברית, צעד שעשוי לבוא על חשבון ייבוא הנפט האיראני.

במישור הכלכלי הרחב יותר, הדיונים עסקו בהרחבת הגישה של עסקים אמריקניים לשוק הסיני ובהגדלת רכישת מוצרים חקלאיים מארצות הברית. כמו כן, הושגו הבנות בנוגע לבלימת זרימת ה"פרקורסורים" (חומרים כימיים) של סם הפנטניל מסין לארה"ב, נושא המהווה נקודת חיכוך מרכזית בין המדינות.
המפגש בבייג'ינג מתקיים בנקודת זמן קריטית, כאשר ממשל טראמפ פועל להידוק הסנקציות על איראן תוך ניסיון לרתום את סין למהלך. טראמפ ממשיך להשתמש בכוחו הכלכלי של השוק האמריקני כדי לחלץ ויתורים מסין, לא רק בסחר אלא גם בנושאים ביטחוניים.

סין, שזקוקה ליציבות אספקת האנרגיה שלה, חוששת שחסימת מצר הורמוז על ידי איראן תצית משבר כלכלי גלובלי. ההתחייבות לרכוש נפט אמריקני היא "קלף מיקוח" שמאפשר לשי להרגיע את טראמפ בנושא הגירעון המסחרי.
ההסכמה של סין, החברה הקבועה במועצת הביטחון של האו"ם, למנוע גרעין מאיראן, מהווה מכה דיפלומטית קשה לטהרן, שאיבדה במידה רבה את המשענת הסינית להסכמי הגרעין הישנים, ואת אחת מהמדינות שמזרימות מיליונים למשטר.

ההבנות הללו מסמנות "חישוב מסלול מחדש" ביחסי המעצמות. אם סין אכן תממש את הצהרתה ותעבור לרכישת נפט אמריקני על חשבון זה האיראני, איראן תאבד את צינור החמצן הכלכלי האחרון שלה, מה שעשוי להוביל את המשטר בטהראן לנקודת שבירה או לוויתורים משמעותיים בתוכנית הגרעין.
